responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 454

تا كشتيهاى كوه پيكر را درهم بكوبند، و همچون پر كاهى در ميان امواج بغلطانند ولى لطف عميم او مانع اين كار است.

" تا كسانى كه در آيات ما مجادله مى‌كنند و به مخالفت و انكار برمى‌خيزند بدانند هيچ پناهگاهى (جز ذات پاك خداوند) ندارند" (وَ يَعْلَمَ الَّذِينَ يُجادِلُونَ فِي آياتِنا ما لَهُمْ مِنْ مَحِيصٍ‌) [1] آرى آنها كسانى نيستند كه مشمول عفو خداوند شوند، چرا كه آگاهانه به مخالفت برخاسته، و از روى عداوت و لجاج به ستيزه‌جويى ادامه مى‌دهند، آنها از چشمه جوشان عفو و رحمتش ممنوعند، و از چنگال عذابش رهايى ندارند.

" محيص" از ماده" حيص" (بر وزن حيف) به معنى بازگشت و عدول و كناره‌گيرى كردن از چيزى است، و از آنجا كه" محيص" اسم مكان است، اين كلمه به معنى فرارگاه يا پناهگاه مى‌آيد [2]

***
در آخرين آيه مورد بحث روى سخن را به همگان كرده، مى‌گويد:

" آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگى دنياى فانى است" (فَما أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا).

مبادا شما را فريب دهد و غافل سازد، و تصور كنيد هميشه در اختيار شما است، برقى است مى‌جهد و به زودى خاموش مى‌شود، شعله‌اى است در برابر باد


[1] جمله‌ وَ يَعْلَمَ الَّذِينَ يُجادِلُونَ‌ ... بنا به گفته زمخشرى در كشاف منصوب بودنش به خاطر عطف بر تعليل محذوفى است و در تقدير چنين است: لينتقم منهم و يعلم الذين يجادلون ... هدف آن است كه خداوند از اين گروه انتقام گيرد و هدف اين است كه مجادله كنندگان بدانند راه نجاتى نيست"

[2] در جلد دهم تفسير نمونه صفحه 325 اين كلمه از ماده" محص" ذكر شده كه بايد اصلاح شود

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 454
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست