نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 420
و يا اينكه جمعى آن را به معنى خويشاوندى پيامبر با قبايل عرب تفسير كردهاند،
در حالى كه اين تفسير نظام آيه را به كلى به هم مىريزد، اجر رسالت را از كسى
مطالبه مىكنند كه رسالت را پذيرفته، و كسى كه رسالت پيامبر را بپذيرد چه نيازى
دارد كه خويشاوندى او را با خود در نظر گيرد، و از آزار او چشم بپوشد؟
علاوه بر اين روايات زيادى كه آيه را به ولايت اهل بيت پيامبر تفسير مىكند
چرا كنار بگذاريم؟! بنا بر اين بايد قبول كرد كه اين گروه از مفسران هرگز با ذهن
خالى به تفسير آيه نپرداختهاند و گرنه مطلب پيچيدهاى در آن وجود ندارد.
و از اينجا روشن مىشود كه تقاضاى چنين پاداشى نه با مقام نبوت منافات دارد، و
نه همچون راه و رسم دنيا پرستان است، و با آيه 104 سوره يوسف كه نفى هر گونه پاداش
ميكند نيز كاملا هماهنگ است، چرا كه پاداش مودت اهل بيت در حقيقت پاداشى نيست كه
پيامبر از آن منتفع گردد بلكه خود مسلمين از آن بهرهمند مىشوند.
ثانيا- درست است وجوب محبت ساده هرگز دليل بر وجوب اطاعت نيست اما وقتى در نظر
بگيريم كه اين محبتى است كه متناسب همطراز رسالت قرار داده شده، يقين پيدا مىكنيم
كه وجوب اطاعت نيز در آن نهفته است، و از اينجا روشن مىشود كه گفتار ابن بابويه
(صدوق) نيز منافاتى با آنچه گفتيم ندارد.
ثالثا- درست است كه هر وجوب اطاعتى دليل بر مقام امامت و زعامت كبرى نيست، ولى
بايد توجه داشت وجوب اطاعتى كه پاداش رسالت و متناسب با آن است جز امامت نمىتواند
باشد.
رابعا- امام به معنى رهبر- در هر عصرى يك تن بيشتر نمىتواند باشد، و بنا بر
اين امامت همه اهل بيت معنى نخواهد داشت بعلاوه نبايد نقش روايات را در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 420