نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 412
4-" ابن جرير طبرى" در تفسيرش با سند خود از" سعيد بن
جبير" و با سند ديگرى از" عمر بن شعيب" نقل مىكند كه منظور از اين
آيه، هى قربى رسول اللَّه (نزديكان رسول خدا مىباشد) [1] 5- مرحوم طبرسى مفسر معروف از" شواهد
التنزيل" حاكم حسكانى كه از مفسران و محدثان معروف اهل سنت است از" ابى
امامه" باهلى چنين نقل مىكند:
پيامبر اسلام ص فرمود:
ان اللَّه خلق الانبياء من اشجار شتى، و انا و على (ع) من شجرة واحدة، فانا
اصلها، و على (ع) فرعها، و فاطمة (ع) لقاحها، و الحسن و الحسين ثمارها، و اشياعنا
اوراقها- تا آنجا كه فرمود- لو ان عبدا عبد اللَّه بين الصفا و المروة الف عام، ثم
الف عام، ثم الف عام، حتى يصير كالشن البالى، ثم لم يدرك محبتنا كبه اللَّه على
منخريه فى النار، ثم تلا:
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً
:" خداوند انبياء را از درختان مختلفى آفريد، ولى من و على ع را از درخت
واحدى، من اصل آنم، و على شاخه آن، فاطمه موجب بارورى آن است، و حسن حسين ميوههاى
آن، و شيعيان ما برگهاى آنند ... سپس افزود: اگر كسى خدا را در ميان صفا و مروه
هزار سال، و سپس هزار سال، و از آن پس هزار سال، عبادت كند، تا همچون مشك كهنه
شود، اما محبت ما را نداشته باشد خداوند او را به صورت در آتش مىافكند، سپس اين
آيه را تلاوت فرمود: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ
عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى".
جالب اين كه اين حديث آن چنان اشتهار يافته بود كه شاعر معروف كميت در اشعارش
به آن اشاره كرده، مىگويد:
وجدنا لكم فى آل حاميم آية
تاولها منا تقى و معرب
ما براى شما (خاندان پيامبر ص) در سورههاى حاميم آيهاى يافتيم.
كه گروه تقيه كننده آن را تاويل كرده، و گروه آشكار كننده آن را آشكارا