نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 411
لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى" نازل شد اصحاب عرض كردند اى رسول خدا! خويشاوندان تو
كه مودت آنها بر ما واجب است كيانند؟ فرمود: على و فاطمه و دو فرزند آن دو، اين
سخن را سه بار تكرار فرمود"! [1] 2- در" مستدرك الصحيحين" از امام" على بن
الحسين" ع نقل شده كه وقتى امير مؤمنان على ع به شهادت رسيد، حسن بن على ع در
ميان مردم خطبه خواند كه بخشى از آن اين بود:
انا من اهل البيت الذين افترض اللَّه مودتهم على كل مسلم فقال تبارك و تعالى
لنبيه (ص) قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً
إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها
حُسْناً فاقتراف الحسنة مودتنا اهل البيت:
" من از خاندانى هستم كه خداوند مودت آنها را بر هر مسلمانى واجب كرده
است، و به پيامبرش فرموده: قل لا اسئلكم ... منظور خداوند از" اكتساب
حسنه" مودت ما اهل بيت است" [2] 3-" سيوطى" در" الدر المنثور" در ذيل
آيه مورد بحث از مجاهد از ابن عباس نقل كرده كه در تفسير آيه" قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا
الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى" گفت: ان
تحفظونى فى اهل بيتى و تودوهم بى:
" منظور اين است كه حق مرا در اهل بيتم حفظ كنيد، و آنها را به سبب من
دوست داريد" [3] و از
اينجا روشن مىشود آنچه از ابن عباس بطريق ديگر نقل شده كه منظور عدم آزار پيامبر
ص به خاطر قرابتش با قبائل مختلف عرب بوده مسلم نيست، زيرا چنان كه ديديم مخالف آن
نيز از ابن عباس نقل شده است.
[1]" احقاق الحق" جلد 3
صفحه 2،" قرطبى" نيز اين روايت را در ذيل آيه مورد بحث آورده (جلد 8
صفحه 5843)
[2] مستدرك الصحيحين جلد 3 صفحه 172-
محب الدين طبرى همين حديث را در ذخائر صفحه 137 آورده، ابن حجر نيز در"
صواعق" صفحه 101 آن را نقل كرده است.