نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 382
دقت شود مذهب هميشه عامل وحدت و يكپارچگى در محيط خود بوده (همانگونه كه در
مورد اسلام و قبايل حجاز و حتى اقوام خارج از جزيره عرب تحقق يافت و به اختلافات
پايان و امت واحدى ساخت).
ولى سياستهاى استعمارى در ميان مردم تفرقه ايجاد كرد، به اختلافات دامن زد، و
مايه خونريزى شد، افزودن سليقههاى شخصى و تحميل آن بر مذاهب آسمانى خود يك عامل
بزرگ ديگر تفرقه بود كه آنهم از" بغى" مايه مىگرفت.
" بغى" به گونهاى كه در ريشه اصلى لغوى آن ذكر كردهاند"
درخواست تجاوز و انحراف از خط ميانه و تمايل به افراط و تفريط" است، خواه به
اين درخواست جامه عمل پوشيده شود يا نه، گاه در كميت چيزى است، و گاه در كيفيت، و
به همين مناسبت غالبا به معنى ظلم و ستم به كار مىرود.
گاهى نيز به معنى هر گونه" طلب و تقاضا" هر چند امر خوب و شايستهاى
باشد آمده است.
لذا" راغب" در" مفردات"" بغى" را به دو شعبه
تقسيم مىكند شعبه" ممدوح" و" مذموم" كه اولى تجاوز از حد
عدالت و رسيدن به احسان و ايثار، و تجاوز از واجبات و رسيدن به مستحبات است، و
دومى تجاوز از حق و تمايل به باطل است.
سپس قرآن مىافزايد:" اگر فرمانى از سوى پروردگار تو صادر نشده بود كه
آنها تا سر آمد معينى زنده و آزاد باشند خداوند در ميان آنها داورى مىكرد"،
طرفداران باطل را نابود مىساخت و پيروان حق را پيروز" (وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلى أَجَلٍ
مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ).
آرى دنيا سراى آزمون و پرورش و تكامل است، و اين بدون آزادى عمل امكان پذير
نيست، اين فرمان تكوينى خداوند است كه از آغاز خلقت انسان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 382