نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 350
ندارد، و اگر برنامههايى براى آنان تنظيم كرده و از طريق وحى فرستاده است
تنها براى اين است كه بر بندگان جودى كند.
***
در آيه بعد مىافزايد" نزديك است آسمانها (به خاطر نزول اين وحى بزرگ
از سوى خداوند بزرگ- يا- به خاطر نسبتهاى ناروايى كه مشركان و كفار به ذات پاك او
مىدادند و بتها را شريك او مىشمردند) از بالا متلاشى شوند" (تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَ) [1] اين جمله چنان كه اشاره كرديم دو گونه تفسير دارد كه براى هر كدام شاهدى در
دست است: نخست اينكه در ارتباط با مساله وحى كه موضوع بحث آيات گذشته بود مىباشد،
و در حقيقت شبيه چيزى است كه در آيه 21 سوره حشر آمده لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ
لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ:
" هر گاه اين قرآن را بر كوهى نازل مىكرديم به خاطر خوف خداوند خاشع و
از هم شكافته مىديدى"! آرى اين كلام خدا است كه نزولش از آسمانها لرزه بر
آنها مىافكند نزديك است آنها را از هم متلاشى سازد، اگر بر كوهها نازل مىشد از
هم مىشكافت چرا كه سخنى است عظيم از سوى خداوندى حكيم، تنها قلب اين انسان لجوج و
خيره سر است كه در برابر آن نرم و تسليم نمىشود! ديگر اينكه نزديك است آسمانها به
خاطر شرك و بت پرستى اين مشركان كه پستترين موجودات را همرديف مبدء بزرگ عالم هستى
قرار مىدهند از هم متلاشى گردد.
تفسير اول متناسب آيات مورد بحث در زمينه وحى است و تفسير دوم
[1]" يتفطرن" از ماده"
فطر" (بر وزن سطر) در اصل به معنى شكاف از طول است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 350