نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 23
به كرسى
نشاندن سخنان بىاساس خود دست به مجادلات زشتى مىزدند و با انواع سفسطهها و
بهانهجوئيها تلاش براى ابطال حق و اغواى مردم ساده دل داشتهاند، سخريه و استهزاء
تهديد و افترا و انكار بدون دليل از روشهاى معمولى اقوام گمراه و سركش در مقابل
پيامبران بود، و استدلال منطقى و آميخته با مهر و محبت روش پيامبران الهى.
در روايات
اسلامى نيز بحثهاى زيادى پيرامون مناظرات پيغمبر اكرم ص يا ائمه اهل بيت ع در
برابر مخالفان ديده مىشود كه اگر اين بحث و مناظرات جمع آورى گردد كتاب بسيار
قطورى را تشكيل مىدهد (البته قسمتهايى از آنها جمعآورى شده).
نه تنها
پيشوايان معصوم كه اصحاب و ياران آنها نيز به تشويق آنها مناظرات و مجادلاتى با
مخالفان داشتهاند، ولى اجازه اين كار را به كسانى مىدادند كه به قدر كافى
توانايى و قدرت منطق داشته باشند، چه در غير اين صورت بجاى اينكه جبه حق تقويت شود
تضعيف مىگردد، و مخالفان جسورتر و سرسختتر مىشوند.
لذا در حديثى
مىخوانيم يكى از دوستان امام صادق ع بنام" طيار" (حمزة بن محمد)
مىگويد به امام عرض كردم بلغنى انك كرهت مناظرة الناس:
" به من
خبر رسيده كه شما از مناظره كردن با مخالفان ناخشنود هستيد".
امام ع در
پاسخ فرمود:
اما مثلك
فلا يكره، من اذا طار يحسن ان يقع و ان وقع يحسن ان يطير، فمن كان هذا لا نكرهه
:" اما
كسى كه چون تو باشد عيبى ندارد، از كسانى كه وقتى پرواز مىكنند و اوج مىگيرند به
خوبى مىتوانند بنشينند، و هنگامى كه مىنشينند به خوبى مىتوانند پرواز كنند و
اوج گيرند، كسى كه چنين باشد ما از مناظره او ناخشنود نيستيم"!
[1]