نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 17
***
لذا در
آيه بعد سرنوشت بعضى از اقوام گمراه و سركش پيشين را در عباراتى كوتاه و كوبنده به
اينگونه بيان مىكند:" پيش از آنها قوم نوح و اقوامى كه بعد از آنها آمدند
پيامبرشان را تكذيب كردند" (كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ
نُوحٍ وَ الْأَحْزابُ مِنْ بَعْدِهِمْ).
منظور
از" احزاب"، قوم عاد، ثمود، حزب فرعونيان و لوط و مانند آنها است كه در
آيه 12 و 13 سوره ص به عنوان" احزاب" به آنها اشاره شده، آنجا كه
مىگويد: كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ عادٌ وَ فِرْعَوْنُ ذُو
الْأَوْتادِ وَ ثَمُودُ وَ قَوْمُ لُوطٍ وَ أَصْحابُ الْأَيْكَةِ أُولئِكَ
الْأَحْزابُ:
آرى آنها
احزابى بودند كه دست به دست هم دادند و به تكذيب پيامبران الهى كه دعوتشان با
منافع نامشروع و هوا و هوسهاى آنها هماهنگ نبود برخاستند.
سپس
مىافزايد به اين مقدار نيز قناعت نكردند، بلكه" هر امتى از آنان توطئهاى
چيدند كه پيامبرشان را بگيرند و آزار دهند و به زندان بيفكنند و يا به قتل
برسانند" (وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ
لِيَأْخُذُوهُ).
باز به اينهم
اكتفاء نكردند" و براى محو و نابودى حق به سخنان باطل دست زدند و براى گمراه
ساختن مردم اصرار ورزيدند" (وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ
لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَ) [1]
اما اين امور براى هميشه ادامه نيافت و به موقع" من آنها را گرفتم، و سخت
مجازات كردم، ببين عذاب الهى چگونه بود"؟! (فَأَخَذْتُهُمْ
فَكَيْفَ كانَ عِقابِ).
ويرانههاى
شهرهاى آنها در مسير مسافرتهاى شما به چشم مىخورد، و سرنوشت شوم و عاقبت سياه و
تاريكشان بر صفحات تاريخ و سينههاى صاحبدلان ثبت است، بنگريد و عبرت گيريد.
[1]" ليدحضوا" از سه ماده"
ادحاض" به معنى زايل كردن و ابطال است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 17