نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 16
است، و اگر
متكى به دلائل واهى، و ناشى از تعصب و جهل و غرور، و به منظور اغفال اين و آن صورت
گيرد مذموم است، و اتفاقا در قرآن مجيد در هر دو مورد به كار رفته است.
در يك جا
مىخوانيم: وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ:"
با آنها به روشى كه پسنديدهتر است بحث و مجادله كن" (نحل- 125).
ولى در موارد
ديگرى مانند آيه فوق و آيه بعد از آن به معنى مجادله مذموم آمده است.
در
زمينه" جدال و مجادله" بحثى داريم كه در نكات مىخوانيد.
"
تقلب" از ماده" قلب" به معنى دگرگون كردن است، و" تقلب"
در اينجا به معنى تصرف و سلطه بر مناطق و بلاد مختلف و حكومت و سيطره بر آنها، و به
معنى رفت و آمد در آنها مىباشد.
هدف آيه فوق
اين است كه به پيامبر ص و مؤمنان آغاز اسلام كه غالبا از قشر محروم بودند گوشزد
كند مبادا امكانات مالى، و قدرت سياسى و اجتماعى كافران جبار را دليلى بر حقانيت،
و يا قدرت واقعى آنها بدانند، دنيا اينگونه اشخاص را زياد به خاطر دارد، و تاريخ
نشان مىدهد كه تا چه اندازه در برابر مجازاتهاى الهى ضعيف و ناتوان بودند، همانند
برگهاى پژمرده پائيزى در برابر تند باد خزان.
همانگونه كه
امروز هم كفار مستكبر و ظالم براى اظهار وجود، يا مرعوب ساختن مستضعفان و محرومان
جهان دست به يك سلسله تلاشها و تبليغات و كنفراسها و ديد و بازديدهاى سياسى و
مانورهاى نظامى و عقد قراردادها و پيمانها، با هم مسلكانشان، مىزنند، تا جو
مساعدى براى پيشبرد اهداف شوم خود فراهم سازند، اما مؤمنان بايد بيدار باشند و
فريب اين صحنهسازيهاى كهنه را نخورند، و هرگز مرعوب و مفتون نشوند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 16