نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 166
كه در آن حد اكثر نمو قواى جسمانى حاصل مىشود و بعضى آن را كمتر يا بيشتر
گفتهاند، البته ممكن است در افراد متفاوت باشد و قرآن از آن تعبير به" بلوغ
اشد" كرده است.
از آن به بعد مرحله عقب گرد و از دست دادن نيروها آغاز مىشود و تدريجا دوران
پيرى كه مرحله ششم است فرا مىرسد.
سرانجام پايان عمر كه آخرين مرحله است فرا مىرسد و انتقال از اين سرا به سراى
جاويدان تحقق مىيابد.
آيا با اينهمه تغييرات و تطورات منظم، و حساب شده، باز هم جاى ترديد در قدرت و
عظمت مبدء عالم هستى و الطاف و مواهب او وجود دارد؟
قابل توجه اينكه در چهار مرحله اول كه مربوط به آفرينش از خاك و نطفه و علقه و
تولد طفل است تعبير به" خلقكم" (شما را آفريد) شده، و هيچ نقشى براى خود
انسان در آن قائل نيست، ولى در سه مرحله بعد از تولد يعنى مرحله وصول به نهايت قوت
جسمانى، و بعد از آن پيرى، و بعد پايان عمر، تعبير" لتبلغوا" (تا برسيد)
و" لتكونوا" (تا بوده باشيد) آمده است كه هم اشارهاى است به استقلال
وجودى انسان بعد از تولد و هم احتمالا اشارهاى است به اين حقيقت كه اين دورانهاى
سهگانه ممكن است با حسن تدبير يا سوء تدبير خود انسان جلوتر يا عقبتر شود، و گاه
پيرى زودرس، يا مرگ زودرس، دامان انسان را بگيرد، و اين نشان مىدهد كه تعبيرات
قرآن تا چه حد دقيق و حساب شده است.
تعبير به" يتوفى" در مورد مرگ- چنان كه قبلا هم گفتهايم- اشاره به
اين است كه" مرگ" در منطق قرآن به معنى فنا و نابودى نيست، بلكه فرشتگان
مرگ روح انسان را دريافت مىدارند و به عالم پس از مرگ منتقل مىسازند، اين تعبير
كه بارها در قرآن تكرار شده ديدگاه اسلام را در مورد مرگ به خوبى نشان مىدهد، و
مرگ را از مفهوم مادى آن كه فنا و نيستى است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 166