responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 140

معاد را متذكر مى‌شود مى‌فرمايد:" آفرينش آسمانها و زمين از آفرينش انسانها مهمتر و بالاتر است، ولى اكثر مردم نمى‌دانند" (لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ‌).

كسى كه توانايى دارد اين كرات عظيم و كهكشانهاى وسيع و گسترده را با آن همه عظمت بيافريند، و اداره و تدبير كند چگونه از احياى مردگان عاجز و ناتوان خواهد بود؟ اين جهل گروهى از مردم است كه به آنها اجازه درك اين حقايق را نمى‌دهد.

غالب مفسران اين آيه را پاسخى به مجادله مشركان در مورد" معاد" دانسته‌اند [1] ولى بعضى نيز احتمال داده‌اند كه منظور پاسخى است به كبر متكبران مغرور كه خود و افكار كوتاهشان را بزرگ مى‌پنداشتند، در حالى كه در مقايسه با عظمت عالم هستى ذره ناچيزى بيش نبودند، اين معنى از مفهوم آيات چندان دور نيست ولى با توجه با آيات بعد معنى اول مناسبتر به نظر مى‌رسد.

به هر حال در اين آيه يكى ديگر از عوامل" مجادله" باطل را ذكر كرده كه آن" جهل" است، در حالى كه در آيات قبل مسئله" كبر" مطرح شده بود، و اين هر دو رابطه نزديك با هم دارند، چرا كه سرچشمه" كبر"" جهل و نادانى" و عدم شناخت قدر خود يا مقدار علم و دانايى خويشتن است.

***
در آيه بعد در يك مقايسه روشن وضع حال اين متكبران جاهل را در مقابل مؤمنان آگاه، روشن ساخته، مى‌گويد:" نابينا و بينا هرگز مساوى نيستند" (وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‌ وَ الْبَصِيرُ).

" همچنين كسانى كه ايمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند، با بدكاران‌


[1] مجمع البيان، تفسير كبير فخر رازى، تفسير كشاف، تفسير روح المعانى، تفسير صافى، و تفسير روح البيان‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست