نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 139
در پايان آيه به پيامبر ص دستور مىدهد كه از شر اينگونه افراد مغرور و خود
خواه و بىمنطق به خدا پناه ببرد، مىفرمايد:" اكنون كه چنين است به خدا پناه
ببر كه او شنوا و بينا است" (فَاسْتَعِذْ
بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ).
هم سخنان بىاساس آنها را مىشنود و هم توطئهها و اعمال زشتشان را مىبيند.
نه تنها پيامبر اسلام ص كه همه رهروان راه حق بايد در طوفانهاى حوادث و در
برابر ستيزهجويان بىمنطق خود را به خدا بسپارند.
لذا يوسف پيامبر بزرگ خدا ع هنگامى كه در برابر طوفان سخت هوسهاى زليخا قرار
مىگيرد مىگويد: مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ
مَثْوايَ:" به خدا پناه مىبرم، عزيز مصر صاحب
نعمت من است، مقام مرا گرامى داشته، چگونه ممكن است به او خيانت كنم"؟ و در
آيات گذشته همين سوره نيز از زبان موسى ع خوانديم: إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ
مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسابِ:
" من به پروردگارم و پروردگار شما پناه مىبرم از هر متكبرى كه به روز
حساب ايمان نمىآورد" (مؤمن 27).
***
و از آنجا كه يكى از موارد مهم مجادله كفار در برابر پيامبر اسلام ص مساله
معاد و زنده شدن انسانها بعد از مرگ بود، در آيه بعد با يك بيان روشن مسئله
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 139