نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 95
أُمَّةً
واحِدَةً). [1] و در آن روز تضادى در ميان
آنها وجود نداشت، زندگى بشر و اجتماع او ساده بود، فطرتها دست نخورده، و
انگيزههاى هوى و هوس و اختلاف و كشمكش در ميان آنها ناچيز بود، خدا را طبق فرمان
فطرت مىپرستيدند و وظايف ساده خود را در پيشگاه او انجام مىدادند (اين مرحله اول
زندگانى انسانها بود)، كه احتمالا فاصله ميان زمان آدم و نوح را پر مىكرد.
سپس زندگى
انسانها شكل اجتماعى به خود گرفت و مىبايد هم چنين شود زيرا انسان براى تكامل
آفريده شده و تكامل او تنها در دل اجتماع تامين مىگردد (و اين مرحله دوم زندگى
انسانها بود).
ولى به هنگام
ظهور اجتماع، اختلافها و تضادها به وجود آمد چه از نظر ايمان و عقيده و چه از نظر
عمل و تعيين حق و حقوق هر كس و هر گروه در اجتماع و در اينجا بشر تشنه قوانين و
تعليمات انبياء و هدايتهاى آنها مىگردد تا به اختلافات او در جنبههاى مختلف
پايان دهد (اين مرحله سوم بود).
" در
اينجا خداوند پيامبران را برانگيخت تا مردم را بشارت دهند و انذار كنند" (فَبَعَثَ
اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ).
(و اين مرحله چهارم بود.) در اين هنگام انسانها
با هشدارهاى انبياء و توجه به مبدأ و معاد و جهان ديگر كه در آنجا پاداش و كيفر
اعمال خويش را در مىيابند براى گرفتن احكام الهى و قوانين صحيح كه بتواند به
اختلافات پايان دهد و سلامت جامعه و سلامت انسانها را تامين كند آمادگى پيدا
كردند. و لذا مىفرمايد:" خداوند با آنها كتاب آسمانى به حق نازل كرد تا در
ميان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكومت كند
[1]" امت" به معنى هر جماعتى است كه
نوعى رابطه و وحدت در ميان آنها باشد خواه وحدت دينى يا از نظر زمان و مكان
(مفردات راغب) درباره معنى امت در آيات مناسب، بحث بيشترى آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 95