نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 582
اين بود كه به نفرات خود دستور دادند اگر مشاهده كرديد محمد با سر و صدا و
جمعيت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله كنيد و نترسيد، زيرا حقيقتى در
كار او نيست كه متوسل به جار و جنجال شده است، و اگر با نفرات بسيار محدودى از
خاصان نزديك و فرزندان خردسالش به ميعادگاه آمد بدانيد كه او پيامبر خداست و از
مباهله با او به پرهيزيد كه خطرناك است! آنها طبق قرار قبلى به ميعادگاه رفتند
ناگاه ديدند كه پيامبر فرزندانش حسن و حسين ع را در پيش رو دارد، و على ع و فاطمه
ع همراه او هستند و به آنها سفارش مىكند هر گاه من دعا كردم شما" آمين"
بگوييد، مسيحيان هنگامى كه اين صحنه را مشاهده كردند سخت به وحشت افتادند، و از
اقدام به مباهله خوددارى كرده، حاضر به" مصالحه" شدند و به شرايط"
ذمه" و پرداختن ماليات (جزيه) تن در دادند.
2-" مباهله" سند زندهاى براى عظمت اهل بيت ع
غالب مفسران و محدثان شيعه و اهل تسنن تصريح كردهاند كه آيه مباهله در حق اهل
بيت پيامبر ص نازل شده است و پيامبر تنها كسانى را كه همراه خود به ميعادگاه برد
فرزندانش حسن و حسين ع و دخترش فاطمه ع و على ع بودند، بنا بر اين منظور از"
ابناءنا" در آيه منحصرا" حسن و حسين" ع هستند، همانطور كه منظور
از" نساءنا" فاطمه ع، و منظور از" انفسنا" تنها على ع بوده
است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل شده است.
ولى بعضى از مفسران اهل تسنن كه كاملا در اقليت هستند كوشيدهاند كه ورود
احاديث را در اين زمينه انكار كنند، مثلا نويسنده تفسير" المنار" در ذيل
آيه مىگويد:" اين روايات همگى از طرق شيعه است، و هدف آنها مشخص است، و آنها
چنان در نشر و ترويج اين احاديث كوشيدهاند كه موضوع را، حتى بر بسيارى از
دانشمندان اهل تسنن مشتبه ساختهاند"!!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 582