نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 581
است نه تنها يك نفرين ساده.
نكتهها:
1- دعوت به مباهله يك دليل روشن بر حقانيت پيامبر اسلام ص
در آيه فوق خداوند به پيامبر خود دستور مىدهد كه هر گاه پس از استدلالات روشن
پيشين كسى در باره عيسى با تو گفتگو كند، و به جدال برخيزد، به او پيشنهاد"
مباهله" كن كه فرزندان و زنان خود را بياورد و تو هم فرزندان و زنان خود را
دعوت كن و دعا كنيد تا خداوند دروغگو را رسوا سازد.
مسئله" مباهله" به شكل فوق شايد تا آن زمان در بين عرب سابقه نداشت
و راهى بود كه صد در صد حكايت از ايمان و صدق دعوت پيامبر ص مىكرد.
چگونه ممكن است كسى كه به تمام معنى به ارتباط خويش با پروردگار ايمان نداشته
باشد وارد چنين ميدانى گردد؟ و از مخالفان خود دعوت كند بياييد با هم به درگاه خدا
برويم و از او بخواهيم تا دروغگو را رسوا سازد، و شما به سرعت نتيجه آن را خواهيد
ديد كه چگونه خداوند دروغگويان را مجازات مىكند، مسلما ورود در چنين ميدانى بسيار
خطرناك است زيرا اگر دعاى او به اجابت نرسد و اثرى از مجازات مخالفان آشكار نشود
نتيجهاى جز رسوايى دعوت كننده نخواهد داشت، چگونه ممكن است آدم عاقل و فهميدهاى
بدون اطمينان به نتيجه، در چنين مرحلهاى گام بگذارد؟ از اينجا است كه گفتهاند
دعوت پيامبر ص به مباهله، يكى از نشانههاى صدق دعوت و ايمان قاطع او است، قطع نظر
از نتايجى كه بعدا از مباهله به دست آمد.
در روايات اسلامى وارد شده هنگامى كه پاى مباهله به ميان آمد نمايندگان
مسيحيان نجران از پيامبر مهلت خواستند تا در اين باره بينديشند، و با بزرگان خود
به شور بنشينند، نتيجه مشاوره آنها كه از يك نكته روانشناسى سرچشمه مىگرفت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 581