نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 537
مىرود گويا پيرى و مرگ هم از طرف مقابل به سراغ او مىآيد چنان كه على ع
مىفرمايد:
اذا كنت فى ادبار و الموت فى اقبال فما اسرع الملتقى
: (چون كه تو به سوى پايان عمر مىروى و مرگ به سوى تو مىآيد چه زود به
يكديگر خواهيد رسيد) [1] 4-" غلام" از نظر لغت به معنى پسر جوان است. و" عاقر" از
واژه" عقر" به معنى" ريشه و اساس" يا به معنى" حبس"
است و اينكه به زنان نازا عاقر مىگويند يا به خاطر آن است كه كار آنان به پايان
رسيده و يا اينكه از نظر تولد فرزند محبوس گشتهاند.
5- در اينجا سؤالى پيش مىآيد كه تعجب و شگفتى زكريا با توجه به قدرت بىپايان
پروردگار براى چه بود.؟
ولى با توجه به آيات ديگر قرآن پاسخ آن روشن است. او مىخواست بداند كه از يك
زن نازا كه حتى سالها پيش دوران قاعدگى را پشت سر گذاشته بود چگونه ممكن است،
فرزندى متولد شود؟ چه تغييراتى در وجود او پيدا مىشود آيا بار ديگر همچون زنان
جوان و ميان سال عادت ماهانه مىبيند يا به طرز ديگر آماده پرورش فرزند مىشود.
به علاوه ايمان به قدرت خداوند غير از شهود و مشاهده است. او در حقيقت مىخواست
در اينجا ايمانش به مرحله شهود برسد و همانند ابراهيم كه ايمان به معاد داشت و
تقاضاى شهود مىكرد مىخواست به چنين مرحلهاى از اطمينان نايل گردد و اين طبيعى
است كه هر انسانى هنگامى كه با مسالهاى بر خلاف قوانين طبيعت مواجه مىشود در فكر
فرو مىرود و تمايل پيدا مىكند كه يك نشانه حسى براى آن بيابد.