نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 536
حال توانست خود را از گناه حفظ كند و به هيچ وجه آلوده نشود، به طور كلى قانون
ازدواج، يك قانون فطرى است و در هيچ آيينى ممكن نيست حكمى بر خلاف اين قانون فطرى،
تشريع گردد، بنا بر اين نه در آيين اسلام و نه در هيچ آيين ديگرى ترك ازدواج، كار
خوبى نبوده است.
2- يحيى و عيسى ع
واژه" يحيى" از ماده حيات به معنى" زنده مىماند" است، كه
به عنوان نام براى اين پيامبر بزرگ انتخاب شده است و منظور از زندگى، هم زندگى
مادى و هم معنوى در پرتو ايمان و مقام نبوت و ارتباط با خدا است و چنان كه از اين
آيه و آيه 7 سوره مريم استفاده مىشود، اين نام را خداوند پيش از تولد براى او
انتخاب كرد:
" يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ
بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا" (اى زكريا ما تو را بشارت به فرزندى مىدهيم كه نامش
يحيى است و پيش از او همنامى برايش قرار نداديم).
ضمنا از جمله اخير استفاده مىشود كه نام مزبور نام بى سابقهاى بوده است.
همانطور كه از آيات گذشته استفاده شد تقاضاى تولد يحيى بعد از مشاهده
پيشرفتهاى سريع معنوى مريم به وسيله زكريا انجام شد. و جالب توجه اينكه بر اثر اين
دعا خداوند فرزندى به زكريا داد كه از جهات زيادى شباهت به فرزند مريم،"
عيسى" داشت. از جهت نبوت در كودكى، و از جهت مفهوم اسم (عيسى و يحيى هر دو از
نظر لغت به معنى" زنده مىماند" است) و از نظر درود فرستادن خداوند بر
آنها در مراحل سهگانه" تولد، مرگ و حشر" و از جهات ديگر.
3- در آيات فوق زكريا به هنگام شرح پيرى خود مىگويد: وَ قَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ (پيرى به سراغ من آمده) ولى در آيه 8 سوره مريم از قول او مىخوانيم: وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا، (من به آخرين مرحله پيرى رسيدهام).
اين اختلاف در تعبير به خاطر آن است كه همانطور كه انسان به سوى پيرى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 536