نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 443
محكم درك مىكنند و به همين دليل در مقابل همه تسليماند و مىگويند: همه آيات
از طرف پروردگار ما است، چه اينكه همه آنها اعم از محكم و متشابه در پرتو علم و
دانش آنان روشن است چنان كه در متن آيه آمده است:
" يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ
عِنْدِ رَبِّنا" و به اين ترتيب رسوخ در علم سبب مىشود
كه انسان هر چه بيشتر از اسرار قرآن آگاه گردد. و البته آنها كه از نظر علم و دانش
در رديف اولند (همچون پيامبر ص و ائمه هدى ع) از همه اسرار آن آگاهند در حالى كه
ديگران هر يك به اندازه دانش خود از آن چيزى مىفهمند، و همين حقيقت است كه مردم
حتى دانشمندان را به دنبال معلمان الهى براى درك اسرار قرآن مىفرستد.
***
7- جمله" وَ ما يَذَّكَّرُ
إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ" كه در
پايان آيه آمده، اشاره به اين است كه اين حقايق را تنها انديشمندان مىدانند، آنها
هستند كه مىفهمند چرا قرآن بايد آيات محكم و متشابه داشته باشد، و آنها هستند كه
مىفهمند بايد آيات متشابه را در كنار آيات محكم چيد و اسرار آنها را كشف نمود، و
لذا از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده كه فرمود:
من رد متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقيم
"،" كسى كه آيات متشابه را به آيات محكم باز گرداند به راه راست
هدايت شده است" [1]