نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 442
" بدان راسخان در علم، كسانى هستند كه اعتراف به عجز در برابر اسرار غيبى
و آنچه از تفسير آن عاجزند، آنان را از كاوش در پيرامون آنها بى نياز ساخته
است" [1] ولى
علاوه بر اين كه اين جمله با بعضى از روايات كه از خود آن حضرت نقل شده، كه راسخون
در علم را بر" اللَّه" معطوف دانسته و آنها را آگاه از تاويل قرآن معرفى
نموده [2]، سازگار
نيست، با دلايل فوق نيز تطبيق نمىكند بنا بر اين بايد اين جمله از خطبه اشباح را
چنان توجيه و تفسير كرد كه با مدارك ديگرى كه در دست ما است منافات نداشته باشد.
***
6- نتيجه سخن در تفسير آيه
از مجموع آنچه درباره تفسير آيه فوق گفته شد چنين استفاده مىشود كه:
آيات قرآن بر دو دسته هستند مفهوم قسمتى از آيات آن چنان روشن است كه جاى
هيچگونه انكار و توجيه و سوء استفاده در آن نيست، و آنها را" محكمات"
گويند و قسمتى به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا گفتگو در باره عوالمى كه از دسترس ما
بيرون است مانند عالم غيب، و جهان رستاخيز و صفات خدا، چنان هستند كه معنى نهايى و
اسرار و كنه حقيقت آنها نياز به سرمايه خاص علمى دارد كه آنها را متشابهات گويند.
افراد منحرف معمولا مىكوشند اين آيات را دستاويز قرار داده و تفسيرى بر خلاف
حق براى آنها درست كنند، تا در ميان مردم، فتنهانگيزى نمايند، و آنها را از راه
حق گمراه سازند، اما خداوند و راسخان در علم، اسرار اين آيات را مىدانند و براى
مردم تشريح مىكنند، آنها در پرتو علم وسيعشان آيات متشابه را همانند آيات