نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 371
و يا لا اقل بذر دشمنى و كينه در دل آنان مىپاشد به طورى كه تدريجا تشنه خون
رباخوار مىگردند و جان و مالش را در معرض خطر قرار مىدهند.
قرآن مىگويد:" خدا سرمايههاى ربوى را به نابودى سوق مىدهد" اين
نابودى تدريجى كه براى افراد رباخوار هست براى اجتماع رباخوار نيز مىباشد.
در مقابل، كسانى كه با عواطف انسانى و دلسوزى در اجتماع گام مىنهند و از
سرمايه و اموالى كه تحت اختيار دارند انفاق كرده و در رفع نيازمنديهاى مردم
مىكوشند، با محبت و عواطف عمومى مواجه مىگردند و سرمايه آنها نه تنها در معرض
خطر نيست بلكه با همكارى عمومى، رشد طبيعى خود را مىنمايد اين است كه قرآن
مىگويد" و انفاقها را افزايش مىدهد".
اين حكم در فرد و اجتماع يكى است، در اجتماعى كه به نيازمنديهاى عمومى رسيدگى
شود قدرت فكرى و جسمى طبقه زحمتكش و كارگر كه اكثريت اجتماع را تشكيل مىدهد بكار
مىافتد و به دنبال آن يك نظام صحيح اقتصادى كه بر پايه همكارى عمومى و بهره گيرى
عموم استوار است به وجود مىآيد.
" كفار" (از ماده كفور بر وزن فجور) به كسى گويند كه بسيار ناسپاس و
كفران كننده باشد و" اثيم" كسى است كه گناه زياد مرتكب مىشود.
جمله فوق مىگويد: رباخواران نه تنها با ترك انفاق و قرض الحسنه و صرف مال در
راه نيازمنديهاى عمومى شكر نعمتى كه خداوند به آنها ارزانى داشته به جا نمىآورند
بلكه آن را وسيله هر گونه ظلم و ستم و گناه و فساد قرار مىدهند و طبيعى است كه
خدا چنين كسانى را دوست نمىدارد.
***
و در آخرين آيه مورد بحث سخن از گروه با ايمانى مىگويد كه درست نقطه
مقابل رباخوارانند، مىفرمايد:" كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام
دادند و زكات را پرداختند اجر و پاداششان نزد خدا است، نه ترسى بر آنان است و نه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 371