نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 344
باشد كه خداوند دستور انفاق آن را داده است يا به وسيله نذر بر خود واجب كرده
باشيد، هر گونه باشد، خدا از تمام جزئيات آن آگاه است و جزاى آن را از خوب و بد به
تناسب آن خواهد داد.
و در پايان آيه مىفرمايد:" و ظالمان ياورى ندارند" (وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ).
" ظالمان" در اينجا اشاره به ثروتاندوزان بخيل و انفاق كنندگان
رياكار، و منتگذاران و مردمآزاران است، كه خداوند آنها را يارى نمىكند و
انفاقشان نيز در دنيا و آخرت ياورشان نخواهد بود.
يا كسانى كه به خاطر ترك انفاق به محرومان و تهيدستان هم به آنها ظلم كردند و
هم به جامعه و هم به خويشتن.
يا كسانى كه انفاقها را در محل شايسته خود به كار نگرفتند زيرا ظلم به معنى
وسيع كلمه، به معنى هر گونه كارى است كه در غير مورد خود انجام گيرد، و از آنجا كه
منافاتى در ميان اين معانى سهگانه نيست ممكن است هر سه در مفهوم آيه جمع باشد.
آرى آنها نه در دنيا يار و ياورى دارند و نه در قيامت شفاعت كنندهاى و اين
خاصيت ظلم و ستم، در هر چهره و به هر شكل است.
ضمنا از اين آيه استفاده مىشود كه نذر مشروعيت دارد و بايد به آن عمل كرد. و
اين از امورى بوده كه قبل از اسلام وجود داشته، و اسلام بر آن صحه گذاشته است.
***
در دومين آيه سخن از چگونگى انفاق از نظر آشكار و پنهان بودن است،
مىفرمايد:" اگر انفاقها را آشكار كنيد، چيز خوبى است، و اگر آنها را مخفى
ساخته و به نيازمندان بدهيد براى شما بهتر است" (إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 344