نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 330
آنجا نازل شد و مردمى زراعت پيشه بودند، بلكه براى تمام مردم دنيا كه به هر
حال بخشى از زندگى آنان را مسائل زراعى تشكيل مىدهد آموزنده بوده و هست.
2- از جمله" وَ أَصابَهُ الْكِبَرُ
وَ لَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفاءُ" (صاحب آن
باغ، پير و سالخورده باشد و فرزندانى كوچك و ناتوان داشته باشد) استفاده مىشود كه
انفاق و بخشش در راه خدا و كمك به نيازمندان همچون باغ خرمى است كه هم خود انسان
از ثمرات آن بهرهمند مىشود و هم فرزندان او، در حالى كه رياكارى و منت و آزار،
هم سبب محروميت خود او مىشود و هم نسلهاى آينده كه بايد از ثمرات و بركات اعمال
نيك او بهرهمند گردند محروم خواهند شد، و اين خود دليل بر آن است كه نسلهاى آينده
در نتائج اعمال نيك نسلهاى گذشته سهيم هستند، از نظر اجتماعى نيز چنين است زيرا
محبوبيت و اعتمادى كه پدران بر اثر كار نيك در افكار عمومى پيدا مىكنند، سرمايه
بزرگى براى فرزندان آنها خواهد بود.
3- جمله" إِعْصارٌ فِيهِ نارٌ" (گرد بادى كه در آن آتشى باشد) ممكن است اشاره به گرد بادهاى ناشى از
بادهاى" سموم" و سوزان و خشك كننده باشد و يا گردبادى كه از روى خرمن
آتشى بگذرد و طبق معمول كه گرد باد هر چه را بر سر راه خود بيابد با خود همراه
مىبرد آن را از زمين برداشته و به نقطه ديگرى بپاشد، و ممكن است اشاره به گرد
بادى باشد كه به همراه صاعقه به نقطهاى اصابت كند و همه چيز را تبديل به خاكستر
نمايد و در هر حال اشاره به نابودى سريع و مطلق است. [1]
***
[1]" اعصار" در لغت به معنى
گردباد است كه به هنگام وزش باد از دو سوى مخالف تشكيل مىگردد و به شكل عمودى است
كه يك سر آن به زمين چسبيده و سر ديگر آن در آسمان است و گاه بسيارى از اشياء را
با خود مىبرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 330