نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 322
بوقار و لين اما بذل يسير او رد جميل فانه قد ياتيكم من ليس بانس و لا جان
ينظرون كيف صنيعكم فيما خولكم اللَّه تعالى
". در اين حديث پيامبر ص گوشهاى از آداب انفاق را روشن ساخته مىفرمايد:
" هنگامى كه حاجتمندى از شما چيزى بخواهد گفتار او را قطع نكنيد تا تمام
مقصود خويش را شرح دهد، سپس با وقار و ادب و ملايمت به او پاسخ بگوييد، يا چيزى كه
در قدرت داريد در اختيارش بگذاريد و يا به طرز شايستهاى او را باز گردانيد زيرا
ممكن است سؤال كننده فرشتهاى باشد كه مامور آزمايش شما است تا ببيند در برابر
نعمتهايى كه خداوند به شما ارزانى داشته چگونه عمل مىكنيد" [1] 2- جملههاى
كوتاهى كه در آخر آيات معمولا ذكر شده است و صفاتى از صفات خداوند را بيان مىكند
با مضمون همان آيات حتما ارتباط دارد و با توجه به اين نكته منظور را از جمله وَ اللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ:" خدا بى نياز و بردبار است" گويا اين است كه: چون بشر طبعا
طغيانگر است با رسيدن به مقام و ثروت خود را بى نياز گمان مىكند و اين حالت گاهى
موجب پرخاشگرى و بد زبانى او نسبت به محرومان و مستمندان مىشود لذا
مىفرمايد:" غنى بالذات" خدا است در حقيقت او است كه از همه چيز بى نياز
است و بى نيازى بشر در واقع سرابى بيش نيست و نبايد موجب غرور و طغيانگرى و بى
اعتنايى او نسبت به فقراء گردد، به علاوه خداوند در برابر ناسپاسى مردم بردبار است
افراد با ايمان نيز بايد چنين باشند.
و نيز ممكن است جمله مزبور اشاره به اين باشد كه خداوند از انفاقهاى شما بى
نياز است و آنچه انجام مىدهيد به سود خود شما است، بنا بر اين منتى بر كسى نداريد
به علاوه او در برابر خشونتهاى شما بردبار است و در عقوبت عجله نمىكند تا بيدار
شويد و خود را اصلاح كنيد.