نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 162
صاحب خود در
معرض كرايه قرار مىگرفت، محروميت از تمدن، و ابتلاى به فقر آنها را گرفتار خشونت
عجيبى كرده بود كه جنايت معروف" وأد" (زنده به گور كردن) را در مورد
آنها مرتكب مىشدند.
5- مرحله
نوين در زندگى زن
با ظهور
اسلام و تعليمات ويژه آن زندگى زن وارد مرحله نوينى گرديد كه با دو مرحله گذشته
فاصله زيادى داشت در اين دوره ديگر مستقل شد و از كليه حقوق فردى و اجتماعى و
انسانى برخوردار گرديد پايه تعليمات اسلام در مورد زن همان است كه در آيات مورد
بحث مىخوانيم:" وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ
بِالْمَعْرُوفِ"، يعنى زن همان اندازه كه در اجتماع وظايف
سنگينى دارد حقوق قابل توجهى نيز داراست اسلام زن را مانند مرد برخوردار از روح
كامل انسانى و اراده و اختيار دانسته و او را در مسير تكامل كه هدف خلقت است
مىبيند لذا هر دو را در يك صف قرار داده و با خطابهاى" يا ايها الناس"
و" يا ايها الذين آمنوا" مخاطب ساخته برنامههاى تربيتى و اخلاقى و علمى
را براى آنها لازم كرده است و با آياتى مثل" وَ مَنْ
عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ
الْجَنَّةَ". [1] وعده برخوردار شدن از سعادت
كامل به هر دو جنس داده، و با آياتى مانند" مَنْ
عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ
حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا
يَعْمَلُونَ" [2] مىگويد: كه هر كدام از زن و
مرد مىتوانند به دنبال انجام برنامههاى اسلام و وظايف الهى به تكامل معنوى و
مادى برسند و به حياتى" طيب" و پاكيزه كه سراسر سعادت و نور است گام
نهند.
اسلام زن را
مانند مرد به تمام معنى مستقل و آزاد مىداند و قرآن با آياتى