responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 163

نظير" كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ" [1] و يا" مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها" [2] اين آزادى را براى عموم افراد اعم از زن و مرد بيان مى‌دارد و لذا در برنامه‌هاى مجازاتى هم مى‌بينم در آياتى مثل:" الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ" [3] و مانند آن هر دو را به مجازات واحدى محكوم مى‌كند.

از طرفى چون استقلال لازمه اراده و اختيار است لذا اسلام اين استقلال را در كليه حقوق اقتصادى مى‌آورد. و انواع و اقسام ارتباطات مالى را براى زن بلامانع دانسته و او را مالك درآمد و سرمايه‌هاى خويش مى‌شمارد در سوره نساء آيه 32 مى‌خوانيم:" لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ‌" با توجه به لغت (اكتساب) كه بر خلاف (كسب) براى بدست آوردن مالى است كه نتيجه‌اش متعلق به شخص به دست آورنده است‌ [4] و همچنين با در نظر گرفتن قانون كلى:

" الناس مسلطون على اموالهم" (همه مردم بر اموال خويش مسلطاند) به دست مى‌آيد كه چگونه اسلام به استقلال اقتصادى زن احترام گذارده و تفاوتى بين زن و مرد نگذاشته است.

خلاصه آنكه زن در اسلام يك ركن اساسى اجتماع به‌شمار مى‌رود و هرگز نبايد با او معامله يك موجود فاقد اراده و وابسته و نيازمند به قيم نمود.

6- مساوات يا عدالت؟

تنها مطلبى كه بايد به آن توجه داشت (و در اسلام به آن توجه خاصى شده) ولى بعضى روى يك سلسله احساسات افراطى و حساب نشده آن را انكار مى‌كنند


[1] سوره مدثر، آيه 38.

[2] سوره فصلت، آيه 46.

[3] سوره نور، آيه 2.

[4] به كتاب" مفردات راغب" رجوع شود- البته اين نكته در مواردى است كه لغت كسب و اكتساب در برابر هم آمده باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست