نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 114
أُولئِكَ
الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا
فِيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ:" دنيا پرستان كسانى
هستند كه در آخرت جز آتش بهرهاى ندارند و آنچه را در دنيا انجام دادهاند بر باد
مىرود و اعمالشان باطل مىشود." و اما" احباط" در اصطلاح متكلمان
و علماء عقائد عبارت از اين است كه ثواب اعمال پيشين بر اثر گناهان از بين برود
نقطه مقابل تكفير كه به معنى از بين رفتن كيفر و آثار گناهان پيشين به خاطر اعمال
نيك آينده است.
در اينكه آيا
احباط و تكفير در مورد ثواب اعمال صالح و كيفر گناهان صحيح است يا نه در ميان
علماء عقائد بحث و گفتگو است به گفته مرحوم" علامه مجلسى ره" مشهور ميان
متكلمان اماميه بطلان احباط و تكفير است آنها فقط مىگويند: ثواب مشروط به آن است
كه انسان با ايمان از دنيا برود و عقاب مشروط به اين است كه به هنگام مرگ با اسلام
و توبه از دنيا نرود. ولى علماء معتزله نظر به ظواهر بعضى از آيات و روايات معتقد
به صحت احباط و تكفيرند [1] خواجه نصير
الدين طوسى در كتاب" تجريد العقائد": احباط را باطل شمرده و به دليل عقل
و نقل بر آن استدلال كرده است دليل عقلى او اين است كه احباط مستلزم ظلم است (زيرا
كسى كه ثواب كمترى داشته و گناه بيشترى پس از احباط به منزله كسى خواهد بود كه
اصلا كار نيك نكرده است و اين يك نوع ستم در حق او خواهد بود) و اما دليل نقلى اين
است كه قرآن با صراحت مىگويد: فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ
ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ[2]: هر كس به مقدار سنگينى ذرهاى كار خير كند آن را مىبيند و هر كس
به مقدار سنگينى ذرهاى كار شر كند آن را مىبيند [3]