نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 113
روشن است اعمال
نيك هم بركات و آثارى در دنيا دارد و هم در آخرت، افراد مرتد از همه اين آثار
محروم مىشوند به علاوه ارتداد سبب مىشود كه تمام آثار ايمان برچيده شود
همسرانشان جدا گردند و اموالشان به ارث به بازماندگان آنان برسد.
***
در آيه
بعد به نقطه مقابل اين گروه اشاره كرده و مىفرمايد:" كسانى كه ايمان آوردند
و كسانى كه هجرت نمودند و در راه خدا جهاد كردند (و بر ايمان خود استوار ماندند)
آنها اميد رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است" (إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ
أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ).
آرى اين گروه
در پرتو اين سه كار بزرگ (ايمان و هجرت و جهاد) اگر مرتكب اشتباهاتى نيز بشوند
(همانگونه كه در شان نزول در داستان عبد اللَّه بن جحش آمده بود) ممكن است مشمول
عنايات و مغفرت الهى گردند [1]
نكته:
مساله" احباط" و" تكفير"
"
حبط" در اصل به گفته" راغب" در" مفردات" به معنى اين است
چهار پايى آن قدر بخورد كه شكمش باد كند و چون اين حالت سبب فساد غذا و بى اثر
بودن آن مىگردد اين واژه به معنى باطل و بى خاصيت شدن به كار مىرود لذا در معجم
مقاييس اللغة معنى آن را بطلان ذكر كرده است و به همين دليل در آيه 16 سوره هود هم
رديف باطل ذكر شده مىفرمايد:
[1] درباره" مرتد فطرى و ملى" ذيل آيه
106 سوره نحل بحث كردهايم و در همين جلد دوم نيز ذيل آيه 89 سوره آل عمران بحثى
خواهد آمد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 113