نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 74
بنوشند و بعد آنها را به جايگاه اصليشان باز مىگردانند، اما تفسير اول
مناسبتر به نظر مىرسد.
همانگونه كه قبلا نيز اشاره كرديم نه ترسيم نعمتهاى بهشتى آن چنان كه هست در
اين دنيا براى ما ممكن است و نه عذابهاى دوزخيان. تنها شبحى از دور با عباراتى
كوتاه از آن در ذهن ما ترسيم مىشود (پروردگارا ما را در پناه لطفت از اين عذابها
محفوظ دار).
***
در آخرين آيات مورد بحث قرآن دليل اصلى گرفتارى دوزخيان را در چنگال اين
مجازاتهاى دردناك در دو جمله كوتاه و پرمعنى بيان مىكند، و مىگويد:
" آنها پدران خود را گمراه يافتند" (إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آباءَهُمْ ضالِّينَ).
***
" اما با اين حال با سرعت و بىاختيار به دنبال آنها مىدوند" (فَهُمْ عَلى آثارِهِمْ يُهْرَعُونَ).
جالب اينكه در اينجا" يهرعون" به صورت" صيغه مجهول" از
ماده" اهراع" كه به معنى با سرعت دويدن است آمده، اشاره به اينكه چنان
دل و دين بر تقليد نياكان باختهاند كه گويى آنها را به سرعت و بىاختيار به
دنبالشان مىدوانند گويى از خود ارادهاى ندارند و اين اشاره به نهايت تعصب و
شيفتگى آنها به خرافات نياكان است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 74