نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 71
***
سپس قرآن به بعضى از ويژگيهاى اين گياه پرداخته مىگويد:" ما آن را
مايه عذاب و رنج ظالمان قرار داديم" (إِنَّا
جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ).
" فتنه" ممكن است به معنى رنج و عذاب باشد، و ممكن است به معنى
آزمايش، همانگونه كه در غالب موارد در قرآن به اين معنى آمده است، اشاره به اينكه
آنها هنگامى كه نام" زقوم" را شنيدند به سخريه و استهزاء پرداختند و از
اين رو وسيلهاى براى آزمايش اين ستمگران شد.
***
سپس مىافزايد:" آن درختى است كه از قعر جهنم مىرويد"! (إِنَّها شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ).
ولى اين ظالمان مغرور به سخريه ادامه دادند و گفتند مگر ممكن است گياه يا
درختى از قعر جهنم برويد؟ آتش كجا و درخت و گياه كجا؟ بنا بر اين شنيدن نام اين
گياه و اوصاف آن مايه آزمايش آنها در اين دنيا، و خود آن در آخرت مايه درد و رنج
آنها است.
گويا آنها از اين نكته غافل بودند كه اصولى كه بر زندگى آن جهان (آخرت) حاكم است
با اين جهان بسيار تفاوت دارد، گياه و درختى كه از قعر جهنم مىرويد به رنگ جهنم
است، و در شرائط جهنم پرورش يافته، نه گياهى است همانند گياهى كه در باغهاى اين
جهان مىرويد، و شايد از اين نكته بيخبر نبودند بلكه هدفشان تنها سخريه و استهزاء
بود.
***
سپس مىافزايد:" شكوفه آن مانند كلههاى شياطين است"! (طَلْعُها كَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّياطِينِ).
" طلع" معمولا به شكوفه خرما گفته مىشود كه داراى پوسته سبز رنگى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 71