نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 477
كنى" وظيفه تو تنها ابلاغ و انذار است (وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ).
اين سخن كه هر كس راه حق را پيش گيرد سودش عائد خود او مىشود، و هر كس در
بيراهه گام نهد زيانش دامن خود او را مىگيرد، كرارا در آيات قرآن آمده است، و
تاكيدى است بر اين واقعيت كه نه خدا نيازى به ايمان بندگان و وحشتى از كفر آنها
دارد و نه پيامبر او، او اين برنامه را تنظيم نكرده تا سودى كند،" بلكه تا بر
بندگانش جودى كند".
تعبير" وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ" (با توجه به اينكه وكيل در اينجا به معنى كسى است كه
موظف بر ايمانآوردن گمراهان باشد) كرارا در آيات قرآن با همين عبارت و يا شبيه به
آن تكرار شده، و بيانگر اين حقيقت است كه پيغمبر اكرم ص مسئول ايمان مردم نيست،
اصولا ايمان از طريق اجبار به دست نمىآيد، و او تنها موظف است كه در ابلاغ فرمان
الهى به مردم لحظهاى كوتاهى و سستى نكند، خواه پذيرا شوند يا رويگردان؟
***
سپس براى اينكه روشن سازد همه چيز انسانها و از جمله حيات و مرگشان به دست
خدا است مىگويد:" خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مىكند" (اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها) [1]" و ارواحى را كه نمردهاند نيز به هنگام خواب مىگيرد (وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها) [2] و به
اين ترتيب" خواب" برادر" مرگ" است و شكل ضعيفى از آن،
[1]" توفى" به معنى قبض و
دريافت كامل است، و" انفس" در اينجا به معنى" ارواح" است
بقرينه" يتوفى".
[2]" منام" معنى مصدرى دارد
و به معنى" نوم" (خواب) است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 477