نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 476
خواهد بود، و تو مامور اجبار آنها به هدايت نيستى! 42- خداوند ارواح را به
هنگام" مرگ" قبض مىكند، و ارواحى را كه نمردهاند نيز به هنگام"
خواب" مىگيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده
نگهميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مىگرداند تا سرآمد معينى،
در اين امر نشانههاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مىكنند.
43- بگو تمام شفاعت از آن خدا است، زيرا حاكميت آسمانها و زمين از آن او است و
سپس همه به سوى او باز مىگرديد.
تفسير: خداوند ارواح را به هنگام مرگ و خواب مى گيرد
بعد از ذكر دلائل توحيد، و بيان سرگذشت مشركان و موحدان، در نخستين آيه مورد
بحث اين حقيقت را توضيح مىدهد كه پذيرش و عدم پذيرش شما سود و زيانش متوجه خودتان
است، و اگر پيامبر ص در اين زمينه اصرار مىورزد نه بخاطر نفعى است كه عائد او
شود، بلكه صرفا انجام وظيفه الهى است، مىفرمايد:
" ما اين كتاب آسمانى را به حق براى مردم بر تو نازل كرديم" (إِنَّا أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِ) [1]" هر كس هدايت را پذيرا شود به نفع خود او است، و هر كس گمراهى را
برگزيند تنها به زيان خود او تمام مىشود" (فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما
يَضِلُّ عَلَيْها).
و در هر حال" تو مامور نيستى كه حق را در قلوب آنها به اجبار داخل
[1]" بالحق" ممكن است حال
براى" كتاب" يا براى فاعل در" انزلنا" بوده باشد، هر چند معنى
اول مناسبتر به نظر مىرسد، بنا بر اين مفهوم آيه چنين است كه" ما قرآن را در
حالى كه همراه و همگام با حق است بر تو فرستاديم".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 476