responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 406

***
" اما شما هر كس را جز او مى‌خواهيد بپرستيد" (فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ‌).

سپس مى‌افزايد:" بگو اين راه راه زيانكاران است، چرا كه زيانكاران واقعى كسانى هستند كه سرمايه عمر و جان خويش و حتى بستگان خود را در روز قيامت از دست بدهند"! (قُلْ إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) نه از وجود خويش بهره‌اى گرفتند، و نه از سرمايه عمر نتيجه‌اى، نه خانواده و فرزندانشان وسيله نجات آنها هستند و نه مايه آبرو و شفاعت در پيشگاه حق.

" آگاه باشيد خسران و زيان آشكار همين است"! (أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ‌).

***
در آخرين آيه مورد بحث يكى از چهره‌هاى" خسران مبين" و زيان آشكار آنها را اينگونه توصيف مى‌كند:" براى آنها در بالاى سرشان سايبانهايى از آتش، و در زير پايشان نيز سايبانهايى از آتش است"! (لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ‌).

و به اين ترتيب آنها از هر طرف با شعله‌هاى آتش محاصره شده‌اند، چه خسرانى از اين بالاتر؟ و چه عذابى از اين دردناكتر؟!" ظلل" جمع" ظلة" (بر وزن قله) به معنى پرده‌اى است كه در طرف بالا نصب شود، بنا بر اين اطلاق آن بر فرشى كه در زير پا گسترده است يك نوع اطلاق مجازى و از باب توسعه در مفهوم كلمه است.

بعضى از مفسران گفته‌اند چون دوزخيان در ميان طبقات جهنم گرفتارند پرده‌هاى آتش هم بالاى سر آنها، و هم زير پاى آنها است، و حتى اطلاق كلمه" ظلل" بر پرده‌هاى پائينى مجاز نيست.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست