responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 32

راستين و دروغين همچون عالم دنيا بهم آميخته نيست، بايد هر كدام در جايگاه خويش قرار گيرد.

و از همه گذشته آن روز، روز فصل به معنى روز داورى است، و خداوند عالم و عادل در مقام قضاوت دقيق‌ترين حكم را درباره بندگانش صادر مى‌كند، و اينجا است كه رسوايى همه جانبه براى مشركان فراهم مى‌شود.

كوتاه سخن اينكه طبيعت اين دنيا آميزش و اختلاط حق و باطل است، در حالى كه طبيعت رستاخيز طبيعت جدايى اين دو از يكديگر مى‌باشد، و به همين دليل يكى از نامهاى قيامت در قرآن مجيد كه بارها تكرار شده" يوم الفصل" است، اصولا در روزى كه همه نهانها آشكار مى‌شود جدايى صفوف اجتناب‌ناپذير است.

***
سپس خداوند به فرشتگانى كه مامور كوچ دادن مجرمان به دوزخند فرمان مى‌دهد:" ظالمان و همرديفان آنها و آنچه را مى‌پرستيدند جمع‌آورى كنيد" (احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ‌).

***
آرى" آنچه را جز خدا مى‌پرستيدند حركت دهيد و به سوى دوزخ هدايتشان كنيد"! (مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلى‌ صِراطِ الْجَحِيمِ‌).

" احشروا" از ماده" حشر" به گفته راغب در مفردات به معنى خارج كردن گروهى از مقر خود و گسيل داشتن آنها به ميدان جنگ و مانند آن است.

اين واژه در بسيارى از موارد به معنى جمع كردن نيز آمده است.

به هر حال اين سخن يا از ناحيه خداوند است، و يا از سوى گروهى از فرشتگان به گروه ديگرى كه مامور گردآورى و حركت دادن مجرمان به دوزخند، و نتيجه يكى است.

" ازواج" در اينجا يا اشاره به همسران مجرم و بت‌پرست آنها است،

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 32
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست