نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 32
راستين و
دروغين همچون عالم دنيا بهم آميخته نيست، بايد هر كدام در جايگاه خويش قرار گيرد.
و از همه
گذشته آن روز، روز فصل به معنى روز داورى است، و خداوند عالم و عادل در مقام قضاوت
دقيقترين حكم را درباره بندگانش صادر مىكند، و اينجا است كه رسوايى همه جانبه
براى مشركان فراهم مىشود.
كوتاه سخن
اينكه طبيعت اين دنيا آميزش و اختلاط حق و باطل است، در حالى كه طبيعت رستاخيز
طبيعت جدايى اين دو از يكديگر مىباشد، و به همين دليل يكى از نامهاى قيامت در
قرآن مجيد كه بارها تكرار شده" يوم الفصل" است، اصولا در روزى كه همه
نهانها آشكار مىشود جدايى صفوف اجتنابناپذير است.
***
سپس
خداوند به فرشتگانى كه مامور كوچ دادن مجرمان به دوزخند فرمان مىدهد:"
ظالمان و همرديفان آنها و آنچه را مىپرستيدند جمعآورى كنيد" (احْشُرُوا
الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ).
***
آرى" آنچه را جز خدا مىپرستيدند حركت دهيد و به سوى دوزخ هدايتشان كنيد"!
(مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلى صِراطِ الْجَحِيمِ).
"
احشروا" از ماده" حشر" به گفته راغب در مفردات به معنى خارج كردن
گروهى از مقر خود و گسيل داشتن آنها به ميدان جنگ و مانند آن است.
اين واژه در
بسيارى از موارد به معنى جمع كردن نيز آمده است.
به هر حال
اين سخن يا از ناحيه خداوند است، و يا از سوى گروهى از فرشتگان به گروه ديگرى كه
مامور گردآورى و حركت دادن مجرمان به دوزخند، و نتيجه يكى است.
"
ازواج" در اينجا يا اشاره به همسران مجرم و بتپرست آنها است،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 32