نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 283
الهى، حكومت بر بادها، و شياطين، با ويژگيهاى بسيار ديگر.
و اين براى پيامبران عيب و نقصى محسوب نمىشود كه براى خود تقاضاى معجزه
ويژهاى كنند، تا وضع آنها را كاملا مشخص كند، بنا بر اين هيچ مانعى ندارد كه
ديگران حكومتهاى وسيعتر و گستردهتر از سليمان پيدا كنند اما ويژگيهاى آن را
نخواهند داشت.
شاهد اين سخن آيات بعد از اين آيه است كه در حقيقت اجابت اين درخواست سليمان
را منعكس ساخته و سخن از تسخير باد و شياطين مىگويد، و مىدانيم اين موضوع از
ويژگيهاى حكومت سليمان بود.
و از اينجا پاسخ سؤال دوم كه مىگويد: طبق عقيده ما مسلمانان حكومت مهدى ع
(ارواحنا فداه) حكومتى است جهانى و مسلما گستردهتر از حكومت سليمان، روشن مىشود.
زيرا با تمام وسعتى كه حكومت حضرت مهدى ع دارد و با همه امتيازاتى كه آن را از
ساير حكومتها مشخص مىكند، از نظر ويژگيها و خصوصيات با حكومت سليمان متفاوت است،
و اين حكومت سليمان مخصوص خودش بوده.
خلاصه اينكه سخن از كم و زياد و افزونطلبى و انحصارجويى نيست، سخن از اين است
كه كمال نبوت در اين است كه از نظر معجزات ويژگيهايى داشته باشد كه آن را از نبوت
انبياى ديگر مشخص كند، و سليمان طالب اين بود.
در بعضى از روايات كه از طرق اهل بيت از امام موسى بن جعفر ع نقل شده پاسخى از
سؤال بخل داده شده كه بسيار جالب است.
حديث چنين است كه يكى از دوستانش بنام على بن يقطين از آن امام ع سؤال كرد آيا
جايز است پيامبر خدا بخيل باشد؟
امام ع فرمود: نه.
عرض كرد پس چرا سليمان مىگويد:"
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ هَبْ لِي مُلْكاً
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 283