نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 257
مىشد هرگز ازدواج نمىكردند (و اين منشا مفاسد فراوان بود) نخستين كسى كه
خداوند اين كار را براى او مباح كرد داود بود (تا اين سنت شكسته شود، و زنان شوهر
از دست داده از بلاتكليفى درآيند) لذا داود بعد از آنكه اوريا (بر حسب تصادف در
يكى از جنگها) كشته شد همسرش را به عقد خود درآورد، و اين بر مردم آن زمان سنگين
آمد (و به دنبال آن افسانهها به هم بافته شد) [1] از اين حديث استفاده مىشود كه مساله"
اوريا" يك ريشه واقعى سادهاى داشته، كه داود به عنوان يك رسالت الهى آن را
انجام داد، ولى دشمنان دانا از يك سو، و دوستان نادان از سوى ديگر، و
افسانهسرايانى كه عادت به ارائه مطالب عجيب و دروغين دارند از سوى سوم شاخ و
برگهايى براى اين قصه درست كردهاند كه انسان از آن وحشت مىكند.
يكى گفته: لا بد اين ازدواج بدون مقدمه صورت نگرفته؟
ديگرى گفته: لا بد خانه اوريا در همسايگى داود بوده! و بالآخره براى اين كه
چشم داود را به همسر اوريا بيندازند افسانه پرنده را بهم بافته، و سرانجام در
مجموع پيامبر بزرگى را به انواع گناهان كبيره شرم آور متهم ساختهاند، و بيخبران
ابله آن را نيز زبان به زبان نقل كردهاند كه اگر ذكر آن در كتب معروف نيامده بود
حتى نقل آن را غلط مىدانستيم.
البته اين روايت با آنچه در روايت امير مؤمنان على ع آمده منافات ندارد، زيرا
سخن آن حضرت اشاره به داستان دروغين معروفى است كه نسبت به زنا و مانند آن (نعوذ
باللَّه) به اين پيامبر بزرگ مىدهد.
***
[1]" عيون الاخبار" طبق نقل
تفسير نور الثقلين جلد 4 صفحه 445.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 257