نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 239
خواهد بود كه در بالا گفتيم، اين احتمال نيز داده شده كه به ذات پاك خداوند
برگردد يعنى همه ذرات عالم به سوى او باز مىگردند و سر بر فرمان او دارند.
در اينكه همصدا شدن كوهها و پرندگان با داود چگونه بوده؟ در ميان مفسران
گفتگو است:
1- گاه احتمال دادهاند كه اين صداى گيرا و جذاب و پر طنين داود بود كه در
كوهها منعكس مىشد و پرندگان را به سوى خود جذب مىكرد (البته اين فضيلت مهمى
محسوب نمىشود كه قرآن از آن با آن همه عظمت ياد كند).
2- گاه گفتهاند كه اين تسبيح توأم با صداى ظاهرى و همراه با نوعى درك و شعور
بوده كه در باطن ذرات عالم است، طبق اين نظر تمامى موجودات جهان از يك نوع عقل و
شعور برخوردارند، و هنگامى كه صداى دلانگيز اين پيامبر بزرگ را به وقت مناجات
مىشنيدند با او همصدا مىشدند، و غلغله تسبيح آنها درهم مىآميخت.
3- بعضى نيز احتمال دادهاند كه اين همان تسبيح تكوينى است كه همه موجودات با
زبان حال دارند، و نظام خلقت آنها به خوبى حكايت مىكند كه خداوند از هر عيب و نقص
پاك و منزه است و داراى علم و قدرت و هر گونه صفات كمال.
ولى اين معنى اختصاص به" داود" ندارد كه از ويژگيهاى او شمرده شود
بنا بر اين از همه مناسبتر تفسير دوم است، و اين از قدرت خدا بعيد نيست، اين
زمزمهاى بود كه در درون اين موجودات جهان و در مكنون باطن آنها هميشه جريان داشت،
اما خداوند به نيروى اعجاز آن را براى داود ظاهر مىساخت، همانگونه كه در مورد
تسبيح سنگريزه در كف پيغمبر اسلام ص نيز مشهور است.
***
آيه بعد هم چنان به ذكر نعمتهاى خداوند بر داود ادامه داده، مىفرمايد:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 239