نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 145
الف: بعضى آن را لغتى در الياس مىدانند، يعنى همانگونه كه فى المثل"
ميكان" و" ميكائيل" دو تعبير از آن فرشته مخصوص است و"
سينا" و" سينين" هر دو نام براى سرزمين معروفى است،"
الياس" و" الياسين" نيز دو تعبير از اين پيغمبر بزرگ است [1] ب: بعضى ديگر
آن را جمع مىدانند به اين ترتيب كه" الياس" با ياء نسبت همراه شده،
و" الياسى" شده، و بعد با ياء و نون جمع بسته شده و"
الياسيين" گرديده و پس از تخفيف" الياسين" شده بنا بر اين مفهومش
كليه كسانى است كه به الياس مربوط بودند و پيرو مكتب او شدند [2] ج:" آلياسين" با الف ممدوده تركيبى
است از كلمه" آل" و" ياسين" ياسين طبق نقلى نام پدر الياس
است، و طبق نقل ديگرى از نامهاى پيامبر گرامى اسلام ص است، بنا بر اين" آل
ياسين" به معنى خاندان پيغمبر گرامى اسلام ص يا خاندان ياسين پدر الياس
مىباشد.
قرائن روشنى در خود قرآن است كه همان معنى اول را تاييد مىكند كه منظور
از" الياسين" همان" الياس" است، زيرا بعد از آيه" سَلامٌ عَلى إِلْياسِينَ" به فاصله يك آيه مىگويد:إِنَّهُ
مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (او از بندگان
مؤمن ما بود) بازگشت ضمير مفرد به" الياسين" دليل بر اين است كه او يك
نفر بيشتر نبوده، يعنى همان الياس.
دليل ديگر اينكه اين آيات چهارگانهاى كه در پايان ماجراى الياس بود عينا همان
آياتى است كه در پايان داستان نوح و ابراهيم و موسى و هارون بود، و هنگامى كه اين
آيات را در كنار هم قرار مىدهيم مىبينيم سلامى كه از سوى خدا در اين آيات ذكر
شده، به همان پيامبرى است كه در صدر سخن آمده است (سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ- سَلامٌ عَلى
إِبْراهِيمَ- سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ)
[1] و [2] " البيان" فى غريب
اعراب القرآن جلد 2 صفحه 308.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 145