نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 144
ج: الياس همان خضر است، در حالى كه بعضى ديگر معتقدند الياس از دوستان خضر
است، و هر دو زندهاند، با اين تفاوت كه الياس ماموريتى در خشكى دارد، ولى خضر در
جزائر و درياها، بعضى ديگر ماموريت الياس را در بيابانها و ماموريت خضر را در
كوهها مىدانند، و براى هر دو عمر جاودان قائلند، بعضى نيز الياس را فرزند"
اليسع" دانستهاند.
د: الياس همان" ايليا" پيامبر بنى اسرائيل معاصر" آجاب"
پادشاه بنى اسرائيل بود كه خداوند او را براى تخويف و هدايت اين پادشاه جبار
فرستاده.
بعضى او را نيز" يحيى" تعميد دهنده مسيح دانستهاند.
اما آنچه با ظاهر آيات قرآن هماهنگ است اين است كه اين كلمه مستقلا نام يكى از
پيامبران است غير از آنها كه نامشان در قرآن آمده، كه براى هدايت يك قوم بتپرست
مامور گرديد، و اكثريت آن قوم به تكذيب او برخاستند، اما گروهى از مؤمنان مخلص به
او گرويدند.
و به طورى كه قبلا هم اشاره كرديم بعضى با توجه به اينكه نام بت بزرگ اين
قوم" بعل" بوده معتقدند كه اين پيامبر از سرزمين" شامات"
برخاست، و مركز فعاليت او را شهر" بعلبك" مىدانند كه امروز جزء لبنان
است و در مرز سوريه قرار دارد.
به هر حال در باره اين پيامبر داستانهاى مختلفى در كتابها آمده است و چون مورد
اعتماد و اطمينان نبود از نقل آن صرف نظر مىكنيم [1]
2-" الياسين" كيانند؟
مفسران و مورخان در مورد" الياسين" نظرات متفاوتى دارند:
[1] تفسير" مجمع البيان" و
تفسير" الميزان" و" روح البيان" و" فخر رازى"
و" فى ظلال" و" اعلام القرآن" و" دائرة المعارف
دهخدا".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 144