نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 125
ضمنا از روايات اسلامى معلوم مىشود كه نامگذارى سرزمين" منى" به
اين اسم به خاطر آن است كه ابراهيم هنگامى كه به اين سرزمين رسيد و از عهده امتحان
برآمد جبرئيل به او گفت هر چه مىخواهى از پروردگارت بخواه، او از خدا"
تمنى" كرد كه دستور دهد به عنوان فداى فرزندش اسماعيل قوچى را ذبح كند، و اين
تمناى او انجام شد [1]
6-" حج" يك عبادت مهم انسان ساز
سفر حج در حقيقت يك هجرت بزرگ است، يك سفر الهى است، يك ميدان گسترده خودسازى
و جهاد اكبر است.
مراسم حج در واقع عبادتى را نشان مىدهد كه عميقا با خاطره مجاهدات ابراهيم و
فرزندش اسماعيل و همسرش هاجر آميخته است، و ما اگر در مطالعات در مورد اسرار حج از
اين نكته غفلت كنيم بسيارى از مراسم آن به صورت معما در مىآيد، آرى كليد حل اين
معما توجه به اين آميختگى عميق است.
هنگامى كه در قربانگاه در سرزمين منى مىآئيم تعجب مىكنيم اين همه قربانى
براى چيست؟ اصولا مگر ذبح حيوان مىتواند حلقهاى از مجموعه يك عبادت باشد؟! اما
هنگامى كه مساله قربانى ابراهيم را به خاطر مىآوريم كه عزيزترين عزيزانش و
شيرينترين ثمره عمرش را در اين ميدان در راه خدا ايثار كرد، و بعدا سنتى به عنوان
قربانى در منى به وجود آمد، به فلسفه اين كار پى مىبريم.
قربانى كردن رمز گذشت از همه چيز در راه معبود است، قربانى كردن مظهرى است
براى تهى نمودن قلب از غير ياد خدا، و هنگامى مىتوان از اين مناسك بهره تربيتى
كافى گرفت كه تمام صحنه ذبح اسماعيل و روحيات اين پدر