نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 124
" جمره دوم" رسيد باز شيطان را مشاهده نمود هفت سنگ ديگر بر او
انداخت، تا به" جمره عقبه" آمد هفت سنگ ديگر بر او زد (و او را براى
هميشه از خود مايوس ساخت) [1] و اين نشان مىدهد كه وسوسههاى شياطين در ميدانهاى بزرگ
امتحان نه از يك سو كه از جهات مختلف صورت مىگيرد، هر زمان به رنگى، و از طريقى
مردان خدا بايد ابراهيموار شياطين را در همه چهرهها بشناسند، و از هر طريق وارد
شوند راه را بر آنها ببندند و سنگسارشان كنند، و چه درس بزرگى؟!
5- فلسفه تكبيرات در" منى"
مىدانيم از دستورهايى كه در مورد عيد اضحى در روايات اسلامى آمده است تكبيرات
مخصوصى است كه همه مسلمانان، چه آنها كه در مراسم حج شركت كردهاند و در منى
هستند، و چه آنها كه در ساير نقاط مىباشند، بعد از نمازها مىگويند (منتهى كسانى
كه در منى باشند بعد از 15 نماز كه نخستين آن نماز ظهر روز عيد است، و كسانى كه در
غير منى باشند بعد از 10 نماز تكرار مىكنند) و صورت تكبيرات چنين است:
اللَّه اكبر، اللَّه اكبر، لا اله الا اللَّه، و اللَّه اكبر، اللَّه اكبر، و
للَّه الحمد، اللَّه اكبر على ما هدانا، و هنگامى كه اين دستور را با حديثى كه
سابقا نقل كرديم مقايسه مىكنيم مىبينيم در حقيقت اين تكبيرات مجموعهاى است از
تكبيرات" جبرئيل" و" اسماعيل" و پدرش" ابراهيم" و
چيزى افزون بر آن.
و به تعبير ديگر اين تعبيرات خاطره پيروزى" ابراهيم" و"
اسماعيل" را در آن ميدان بزرگ آزمايش در نظرها زنده مىكند، و به همه
مسلمانان چه در منى و چه در غير منى الهام مىبخشد.