نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 81
چون خداوند على و كبير است هر دستورى مىدهد عين واقعيت و هر واقعيتى منطبق بر
دستور اوست.
آنچه در بالا گفتيم نزديكترين تفسيرى است كه با جملههاى آيه هماهنگ و منسجم
است، در اينجا مفسران تفسيرهاى ديگرى نيز ذكر كردهاند و عجب اينكه در بعضى از
آنها ارتباط و پيوند صدر و ذيل آيه و قبل و بعد آن به هيچ وجه در نظر گرفته نشده
است.
***
در آيه بعد از طريق ديگرى براى ابطال عقائد مشركان وارد مىشود و
مساله" رازقيت" را بعد از مساله" خالقيت" كه در آيات گذشته
مطرح بود عنوان مىكند، اين دليل نيز به صورت سؤال و جواب است تا و جدان خفته آنها
را از اين طريق بيدار سازد، و از پاسخى كه از درونشان مىجوشد به اشتباه خود پى
ببرند.
مىگويد:" بگو چه كسى شما را از آسمانها و زمين روزى مىدهد و بركات آن را
در اختيارتان مىگذارد"؟! (قُلْ مَنْ
يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) بديهى است هيچكس از آنها نمىتوانستند بگويند اين بتهاى سنگى و چوبى باران
را از آسمان نازل مىكنند، گياهان را از زمين مىرويانند، و منابع ارضى و سماوى را
در اختيار ما مىگذارند.
جالب اينكه بدون آنكه در انتظار پاسخ آنها باشد بلافاصله مىفرمايد:
" بگو اللَّه" (قُلِ
اللَّهُ).
بگو خداست كه منبع همه اين بركات است، يعنى مطلب به قدرى واضح و روشن است كه
نياز به پاسخ طرف ندارد، بلكه سؤال كننده و شنونده با يكديگر همصدا هستند، چرا كه
حتى مشركان خداوند را خالق و معطى ارزاق مىدانستند، و براى بتها تنها مقام شفاعت
قائل بودند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 81