نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 7
و در يك سوره
(سوره كهف) اين حمد و ستايش بخاطر نزول قرآن بر قلب پاك پيامبر ص مىباشد.
در حالى كه
در سوره حمد تعبير جامعى شده كه همه اين امور را در بر مىگيرد"
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ".
به هر حال
سخن در آغاز سوره" سبا" از حمد و سپاس خدا است بخاطر مالكيت و حاكميت او
در دنيا و آخرت، مىفرمايد:
" حمد
مخصوص خداوندى است كه تمام آنچه در آسمانها و زمين است از آن او است"
(الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ).
" و نيز
حمد و سپاس براى او در سراى آخرت است" (وَ لَهُ
الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ).
به اين ترتيب
حاكميت و مالكيت هر دو جهان از آن او است، هر نعمتى، هر موهبتى، هر فايده و بركتى،
و هر خلقت موزون و شگرف و عجيبى، همه تعلق به ذات پاك او دارد، و به همين
دليل" حمد" كه حقيقتش ستايش بخاطر" كارهاى نيك اختيارى" است
همه به او باز مىگردد، و اگر مخلوقاتى نيز شايسته حمد و ستايشند آنها نيز پرتوى
از وجود او و شعاعى از افعال و صفات او هستند.
بنا بر اين
هر كس در اين عالم مدح و ستايشى از چيزى كند اين حمد و ستايش سرانجام به ذات پاك
او بر مىگردد، و به گفته شاعر:
به جهان خرم
از آنم كه جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم، كه همه عالم از او است
و در پايان
آيه مىافزايد:" او حكيم و خبير است" (وَ هُوَ الْحَكِيمُ
الْخَبِيرُ).
بر اساس حكمت
بالغه اوست كه اين نظام عجيب بر جهان حكومت مىكند، و بر اساس علم و آگاهى اوست كه
هر چيز به جاى خود قرار گرفته، و هر موجودى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 7