نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 473
در آيات ديگرى از قرآن همين معنى با تعبيرهاى ديگر آمده است مانند آيه 117
سوره بقره: و إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ
لَهُ كُنْ فَيَكُونُ:" هنگامى كه قضا و حكم
او به چيزى تعلق گيرد تنها به او مىگويد موجود باش او نيز بلافاصله موجود مىشود،
و مانند آيه 40 سوره نحل" إِنَّما
قَوْلُنا لِشَيْءٍ إِذا أَرَدْناهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ:" سخن ما براى چيزى كه مىخواهيم ايجاد شود همين است
كه مىگوئيم موجود باش بلافاصله موجود مىشود [1]
***
آخرين آيه مورد بحث كه آخرين آيه
سوره" يس" است به صورت يك نتيجهگيرى كلى در مساله مبدء و معاد اين بحث
را به طرز زيبايى پايان مىدهد، مىگويد:" پس منزه است خداوندى كه ملكوت همه
چيز در دست قدرت او است و همه شما به سوى او باز مىگرديد (فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ
إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ).
با توجه به اينكه" ملكوت" از ريشه" ملك" بر وزن (حكم) به
معنى حكومت و مالكيت است و اضافه" واو" و" ت" به آن براى
تاكيد و مبالغه مىباشد، مفهوم آيه چنين مىشود: حاكميت و مالكيت بى قيد و شرط همه
چيز به دست قدرت خدا است، و چنين خداوندى از هر گونه عجز و ناتوانى منزه و مبرا
است، و در اين صورت احياء مردگان و پوشيدن لباس حيات بر استخوانهاى پوسيده و
خاكهاى پراكنده مشكلى براى او ايجاد نخواهد كرد چون چنين است بطور يقين همه شما به
سوى او باز مىگرديد و معاد حق است!
***
[1] بحث ديگرى در باره تفسير
جمله" كن فيكون" در جلد اول ذيل آيه 117 بقره صفحه 418 آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 473