نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 298
چنين نيست، زيرا در مورد اول اضافه به فاعل است، و در مورد دوم به مفعول، در
مورد اول سخن از سنتگذار است، و در مورد دوم سخن از كسى است كه اين سنت الهى در
باره او اجرا مىشود.
آيه بعد اين گروه مشرك و مجرم را به پىگيرى آثار گذشتگان و سرنوشتى كه به آن
گرفتار شدند دعوت مىكند، تا آنچه را از تاريخ درباره آنها شنيدهاند با چشم در
سرزمينهاى متعلق به آنها، و در لابلاى آثارشان ببينند، تا بيان به عيان تبديل
گردد.
مىفرمايد:" آيا سير در زمين نكردند تا بنگرند عاقبت كار كسانى كه پيش از
آنها بودند چه شد"؟! (أَ وَ لَمْ
يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِهِمْ*).
اگر اينها چنين تصور مىكنند كه از آنان نيرومندترند سخت در اشتباهند، چرا
كه" آنها از اينها قويتر و پر قدرتتر بودند" (وَ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً).
فرعونيان كه سرزمين مصر را جولانگاه قدرت خويش قرار داده بودند و نمروديان كه
با قدرت تمام بر پهنه سرزمين بابل و كشورهاى ديگر حكومت مىكردند آن چنان قوى
بودند كه بت پرستان مكه در برابر آنها هيچ به حساب نمىآيند.
به علاوه انسانها هر قدر نيرومند و قوى باشند قدرت آنها در برابر قدرت خداوند
صفر است، چرا كه" نه چيزى در آسمان، نه در زمين، از حوزه قدرت او فرار نخواهد
كرد، و او را عاجز و ناتوان نخواهد ساخت" (وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِنْ شَيْءٍ فِي
السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ[1]
[1] جمله" ليعجزه" همانگونه
كه قبلا گفتهايم از ماده" اعجاز" به معنى ناتوان ساختن است و به همين
علت در بسيارى از موارد به معنى گريختن از قلمرو قدرت يا دست نيافتن بر كسى آمده
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 298