نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 234
بحث سخن از عدم درك مردگان به طور عادى و طبيعى مىگويد، اما روايت جنگ بدر يا
تلقين ميت مربوط به شرائط فوق العاده است كه خداوند سخنان پيامبرش را به طور فوق
العاده به گوش آن مردگان مىرساند.
به تعبير ديگر ارتباط انسان در جهان برزخ با عالم دنيا قطع مىشود جز در مواردى
كه خداوند فرمان مىدهد اين ارتباط برقرار گردد، به همين دليل در شرايط عادى ما
نمىتوانيم ارتباط با مردگان پيدا كنيم.
سؤال ديگر اينكه: اگر صداى ما به گوش مردگان نمىرسد سلام بر پيامبر ص و
امامان ع و توسل به آنها و زيارت قبورشان و تقاضاى شفاعت از آنان در پيشگاه خدا چه
مفهومى دارد؟
جمعى از وهابيها كه عموما به جمود فكرى معروفند نيز با تكيه بر همين پندار از
ظواهر ابتدايى بى آنكه آيات ديگر قرآن را بررسى كنند، و براى احاديث بسيارى كه از
پيامبر ص نقل شده وقعى بنهند، مساله توسل را نفى كرده، و به گمان خود خط بطلان بر
آن كشيدهاند.
پاسخ اين سؤال نيز از آنچه در پاسخ سؤال اول گفتيم روشن مىشود، زيرا حساب
پيامبر ص و مردان خدا از ديگران جدا است، آنها همانند" شهداء" (بلكه در
صف مقدم بر آنان) قرار دارند و زندگان جاويدند، و به مصداق أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" از روزيهاى پروردگار بهره مىگيرند" و به فرمان
خداوند ارتباط خود را با اين جهان حفظ مىكنند، همانگونه كه در اين جهان مىتوانند
با مردگان- همچون كشتگان بدر- ارتباط برقرار سازند.
روى همين جهت در روايات فراوانى كه در كتب اهل سنت و شيعه آمده است مىخوانيم:
پيامبر ص و امامان ع سخن كسانى را كه از دور و نزديك بر آنها سلام مىفرستند،
مىشنوند، و به آنها پاسخ مىگويد، و حتى اعمال امت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 234