responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 155

مى‌گردد، به همين دليل اظهار ايمان در آن هنگام گويى از نقطه دور دستى انجام مى‌گيرد.

اصولا چنين ايمانى كه جنبه اضطرارى دارد، و به خاطر وحشت فوق العاده از عذابى است كه با چشم مشاهده مى‌كنند ارزشى ندارد، و لذا در آيات ديگر قرآن مى‌خوانيم" اينها دروغ مى‌گويند، اگر باز گردند همان برنامه‌ها را تكرار مى‌كنند" (انعام- 28).

" تناوش" از ماده" نوش" (بر وزن خوف) به معنى بر گرفتن چيزى است، و بعضى آن را به معنى گرفتن با سهولت دانسته‌اند، يعنى آنها چگونه مى‌توانند به آسانى به چنين هدف دور دستى راه يابند؟.

***
آنها چگونه مى‌توانند در اين لحظه‌اى كه همه چيز پايان گرفته در مقام جبران خطاهاى خويش بر آيند و ايمان بياورند" در حالى كه پيش از آن- در همان حالتى كه در نهايت اختيار و آزادى اراده بودند- به آن كافر شدند"؟! (وَ قَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ‌).

نه تنها كافر شدند بلكه انواع اتهامات را به پيامبر اسلام و تعليمات او بستند و" در باره جهان غيب- عالم ما وراء طبيعت، و قيامت و نبوت پيامبر- داوريهاى نادرستى مى‌كردند و از نقطه دور دستى نسبتهايى به آن مى‌دادند" (وَ يَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ).

" قذف" چنان كه گفتيم به معنى پرتاب كردن چيزى است، و" غيب" جهان ما وراء حس است، و" مكان بعيد" به معنى نقطه دور دست است، و مجموعا كنايه لطيفى است از كسى كه بدون آگاهى و اطلاع در باره جهان ما وراء طبيعت قضاوت مى‌كند، همانگونه كه پرتاب كردن چيزى از نقطه دور دست كمتر به هدف مى‌خورد اين ظن و گمان و داورى آنها نيز به هدف اصابت نمى‌كند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست