نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 155
مىگردد، به همين دليل اظهار ايمان در آن هنگام گويى از نقطه دور دستى انجام
مىگيرد.
اصولا چنين ايمانى كه جنبه اضطرارى دارد، و به خاطر وحشت فوق العاده از عذابى
است كه با چشم مشاهده مىكنند ارزشى ندارد، و لذا در آيات ديگر قرآن
مىخوانيم" اينها دروغ مىگويند، اگر باز گردند همان برنامهها را تكرار
مىكنند" (انعام- 28).
" تناوش" از ماده" نوش" (بر وزن خوف) به معنى بر گرفتن
چيزى است، و بعضى آن را به معنى گرفتن با سهولت دانستهاند، يعنى آنها چگونه
مىتوانند به آسانى به چنين هدف دور دستى راه يابند؟.
***
آنها چگونه مىتوانند در اين لحظهاى كه همه چيز پايان گرفته در مقام
جبران خطاهاى خويش بر آيند و ايمان بياورند" در حالى كه پيش از آن- در همان
حالتى كه در نهايت اختيار و آزادى اراده بودند- به آن كافر شدند"؟! (وَ قَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ).
نه تنها كافر شدند بلكه انواع اتهامات را به پيامبر اسلام و تعليمات او بستند
و" در باره جهان غيب- عالم ما وراء طبيعت، و قيامت و نبوت پيامبر- داوريهاى
نادرستى مىكردند و از نقطه دور دستى نسبتهايى به آن مىدادند" (وَ يَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ).
" قذف" چنان كه گفتيم به معنى پرتاب كردن چيزى است، و"
غيب" جهان ما وراء حس است، و" مكان بعيد" به معنى نقطه دور دست
است، و مجموعا كنايه لطيفى است از كسى كه بدون آگاهى و اطلاع در باره جهان ما وراء
طبيعت قضاوت مىكند، همانگونه كه پرتاب كردن چيزى از نقطه دور دست كمتر به هدف
مىخورد اين ظن و گمان و داورى آنها نيز به هدف اصابت نمىكند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 155