نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 66
و بجاى اينكه
بخشنده آن همه نعمتهاى آشكار و نهان را بشناسند، رو به سوى شرك و انكار، از سر جهل
و لجاجت مىآورند.
در اينكه فرق
در ميان" علم" و" هدايت" و" كِتابٍ
مُنِيرٍ" چيست؟
شايد بهترين
بيان اين باشد كه" علم" اشاره به ادراكاتى است كه انسان از طريق عقل و
خرد خويش درك مىكند، و" هدى" اشاره به معلمان و رهبران الهى و آسمانى و
دانشمندانى است كه مىتوانند در اين مسير دست او را بگيرند و به سر منزل مقصود
برسانند، و منظور از" كتاب منير" كتابهاى آسمانى مىباشد كه از طريق
وحى، قلب و جان انسان را پر فروغ مىسازند.
در حقيقت اين
گروه لجوج نه خود دانشى دارند، و نه به دنبال راهنما و رهبرى هستند، و نه از وحى
الهى استمداد مىجويند، و چون راه هدايت در اين سه امر منحصر است لذا با ترك آنها
به وادى گمراهى و وادى شياطين كشيده شدهاند.
***
آيه بعد
به منطق ضعيف و سست اين گروه گمراه اشاره كرده مىگويد:
"
هنگامى كه به آنها گفته شود، از آنچه خداوند نازل كرده پيروى كنيد مىگويند:
نه، ما از
چيزى پيروى مىكنيم كه پدران خود را بر آن يافتيم"! (وَ
إِذا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما
وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا).
و از آنجا كه پيروى از نياكان جاهل و منحرف، جزء هيچ يك از طرق سه
گانه هدايت آفرين فوق نيست، قرآن از آن به عنوان راه شيطانى ياد كرده
مىفرمايد:" آيا حتى اگر شيطان آنها را دعوت به عذاب آتش فروزان كند باز هم
بايد از او تبعيت كنند"؟! (أَ وَ
لَوْ كانَ الشَّيْطانُ يَدْعُوهُمْ إِلى عَذابِ السَّعِيرِ)[1]
تفسير نمونه ؛ ج17 ؛ ص66
[1] مفسران معمولا" لو" را
در اينجا به معنى شرطيه گرفتهاند كه جزاى آن محذوف است و در تقدير چنين است لَوْ كانَ الشَّيْطانُ يَدْعُوهُمْ إِلى عَذابِ
السَّعِيرِ ا يتبعونه.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 66