نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 65
همچون آفرينش
و حيات و انواع روزيها، و نعمتهاى" باطن" را اشاره به امورى مىدانند كه
بدون دقت و مطالعه قابل درك نيست (مانند بسيارى از قدرتهاى روحى و غرائز سازنده).
بعضى
نعمت" ظاهر" را اعضاى ظاهر و نعمت" باطن" را قلب شمردهاند.
بعضى ديگر
نعمت" ظاهر" را زيبايى صورت و قامت راست و سلامت اعضاء و نعمت"
باطن" را" معرفة اللَّه" دانستهاند.
در حديثى از
پيغمبر گرامى اسلام ص مىخوانيم كه" ابن عباس" از آن حضرت در اين زمينه
سؤال كرد، فرمود:" ابن عباس! نعمت ظاهر اسلام است، و آفرينش كامل و منظم تو
بوسيله پروردگار و روزىهايى كه به تو ارزانى داشته.
و اما نعمت
باطن، پوشاندن زشتيهاى اعمال تو و رسوا نكردنت در برابر مردم است"
[1] در حديث ديگرى از امام باقر ع مىخوانيم:" نعمت آشكار، پيامبر
ص و معرفة اللَّه و توحيد است كه پيامبر آورده، و اما نعمت پنهان، ولايت ما اهل
بيت و پيمان دوستى با ما است" [2] ولى در
حقيقت هيچگونه منافاتى در ميان اين تفسيرها وجود ندارد و هر كدام يكى از مصداقهاى
روشن نعمت ظاهر و باطن را بيان مىكند، بى آنكه مفهوم گسترده آن را محدود سازد.
و در پايان
آيه از كسانى سخن مىگويد كه نعمتهاى بزرگ الهى را كه از درون و برون، انسان را
احاطه كرده، كفران مىكنند، و به جدال و ستيز در برابر حق برمىخيزند،
مىفرمايد:" بعضى از مردم هستند كه در باره خداوند بدون هيچ دانش و هدايت و
كتاب روشنى، مجادله مىكنند" (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ
يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنِيرٍ).