نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 459
است، و مىدانيم در واژه" رحمت" همه مواهب و پاداشها نهفته است.
***
5- توصيف پروردگار به" غفور" و" رحيم"، ممكن است در
مقابل" ظلوم" و" جهول" باشد، و يا به تناسب ذكر توبه در مورد
مردان و زنان با ايمان.
***
اكنون كه به فضل پروردگار به پايان سوره احزاب مىرسيم ذكر اين نكته را
لازم مىدانيم كه هماهنگى آغاز و انجام اين سوره قابل دقت و توجه است چرا كه اين
سوره (سوره احزاب) با مخاطب ساختن پيامبر ص به تقواى الهى و نهى از اطاعت كافران و
منافقان و تكيه بر عليم و حكيم بودن خداوند شروع شد، و با ذكر بزرگترين مساله
زندگانى بشر يعنى حمل امانت الهى، و سپس تقسيم انسانها به سه گروه منافقان و
كافران و مؤمنان و تكيه بر غفور و رحيم بودن خداوند پايان مىگيرد.
و در ميان اين دو بحث، بحثهاى فراوانى پيرامون اين سه گروه و طرز رفتار آنها
با اين امانت الهى مطرح گرديد كه همه مكمل يكديگر و روشنگر يكديگر بودند.
***
پروردگارا! ما را از كسانى قرار ده كه" مخلصانه" امانت تو را
پذيرا شدند، و" عاشقانه" از آن پاسدارى كردند و به وظائف خويش در برابر
آن قيام نمودند.
خداوندا! ما را از مؤمنانى قرار ده كه مشمول غفران و رحمت تو شدهاند نه از
منافقان و مشركانى كه به خاطر" ظلوم" و" جهول" بودنشان مستحق
عذاب گشتند.
خداوندا! در اين عصر و زمان كه" احزاب" كفر بار ديگر گرداگرد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 459