نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 431
به هر حال قرآن مىگويد: اگر اينها به اعمال زشت و ننگين خود ادامه دهند دستور
حمله عمومى و يورش به آنها را صادر خواهيم كرد، تا با يك حركت مردمى مؤمنان، همه
را از مدينه ريشه كن سازيم، و آنها نتوانند ديگر در اين شهر بمانند.
***
و هنگامى كه از اين شهر رانده شدند و از تحت حمايت حكومت اسلامى طرد
گشتند" هر كجا يافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسيد"! (مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا
تَقْتِيلًا).
" ثقفوا" از ماده" ثقف" و" ثقافت" به معنى دست
يافتن بر چيزى با دقت و مهارت است، و اگر به علم و فرهنگ، ثقافت گفته مىشود نيز
به همين جهت است.
اشاره به اينكه بعد از اين حمله عمومى در هيچ جا در امان نخواهند بود، و آنها
را با دقت جستجو و پيدا مىكنند و به ديار عدم فرستاده مىشوند.
در اينكه آيا منظور از اين آيه اين است كه آنها را در بيرون مدينه جستجو
مىكنند و به قتل مىرسانند؟ يا اگر در داخل مدينه بعد از حكم تبعيد عمومى بمانند
گرفتار چنين سرنوشتى مىشوند؟ دو احتمال وجود دارد، و در عين حال منافاتى بين اين
دو نيست، به اين معنى كه پس از سلب مصونيت از اين" توطئه- گران بيمار دل
شايعهساز و مخرب" و حكم اخراج آنها از مدينه، چه آنجا بمانند و چه بيرون
روند از دست مسلمانان شجاع و جان بر كف در امان نخواهند بود!
***
سپس در آخرين آيه
مورد بحث مىافزايد اين دستور تازهاى نيست،" اين سنتى است الهى و هميشگى كه
در اقوام پيشين بوده است" كه هر گاه گروههاى خرابكار بيشرمى و توطئه را از
حد بگذرانند فرمان حمله عمومى به آنها صادر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 431